Thursday 16 August 2018

[Video Kenapa Pengerusi Ubah Surat PAC? Tergagap Nak Jawab! Bongkar Habis! Tony Pua Dedah Rahsia PAC Halang Najib dan Jho Low Disiasat] MP BN sokong siasatan 1MDB dibuka semula.

Jumaat, 17 Ogos 2018


MP BN sokong siasatan 1MDB dibuka semula

PARLIMEN | Usul oleh kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) agar Jabatan Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Awan (PAC) membuka siasatan 1MDB semula diluluskan secara sebulat suara oleh Dewan Rakyat.
Ini termasuklah dari kalangan anggota parlimen BN yang pada sesi parlimen sebelum ini tidak bersetuju perbahasan atau soalan berhubung skandal itu dibangkitkan.
Usul itu dibawa oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang menekankan siasatan berkenaan akan memberi penyelesaian akhir buat negara.
Tan Sri Annuar Musa (BN-Ketereh) yang membahaskan usul berkenaan menyatakan sokongannya.
"Saya ingin rakam terima kasih kepada kerajaan dan menteri kerana membawa usul ini.
"Kita hanya berminat cari kebenaran. Kita tidak harus melindungi atau sembunyikan apa-apa. Sekiranya kita berbuat demikian kita bercanggah dengan sumpah dan ikrar dilafazkan setiap awal penggal," katanya.
Annuar malah menggesa kerajaan agar mempercepatkan siasatan berkenaan.
"Belum ada lagi dakwaan khusus berhubung 1MDB, kita masih berpolemik.
"Saya sokong usul ini dan saya harap kerajaan segerakan. PAC nanti kalau boleh buat terbuka, saya sokong agar semua rakyat melihat dan mengikutinya," katanya.
Sementara itu, Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Pangkalan Chepa) juga menyuarakan sokongannya.
"Saya ingin nyatakan PAS sangat mengalu-alukan dan sokong usul yang dibentangkan menteri kewangan kerana ia melibatkan kepentingan awam," katanya.
Ahmad Marzuk juga bertanya status siasatan diraja (RCI) skandal forex namun SPeaker Datuk Mohamad Ariff Yusof menyifatkan ia di luar topik perbincangan.
Lim, dalam ucapan penggulungannya berterima kasih kepada semua anggota parlimen yang memberi sokongan sebulat suara.
"Saya hargai sokongan daripada semua anggota parlimen walaupun parti berlainan, akhirnya kita sebulat suara bersetuju tentang isu ini yang sebelum ini ini tidak dipersetujui oleh pihak sebelah sana (BN) dan saya berterima kasih kepada rakyat kerana memilih perubahan," katanya.
Terdahulu, Wong Kah Woh (HARAPAN-Ipoh Timur) mencadangkan agar speaker Dewan Rakyat menggunakan kuasanya untuk menggantung peraturan mesyuarat 85 yang menghalang prosiding PAC untuk dibuka kepada umum sebelum penerbitan laporan itu.
Mohamad Ariff bagaimanapun mencadangkan bahawa PAC yang baru mengadakan mesyuarat dan membuat keputusan secara rasmi untuk mengemukakan perkara itu kepada Dewan Rakyat.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena