Thursday 9 August 2018

[Video Live Sidang Dewan Rakyat Parlimen 9 Ogos 2018 (sesi petang)] Laporan: Daim mungkin dilantik jadi penasihat k'jaan.

Khamis, 9 Ogos 2018

Laporan: Daim mungkin dilantik jadi penasihat k'jaan

Satu laporan media membayangkan pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin mungkin dilantik menjadi penasihat dalam kerajaan selepas kemungkinan pembubaran majlis itu.
Menurut The Star yang memetik sumber, bekas menteri kewangan itu mungkin dilantik ekoran pengalamannya dalam perkhidmatan awam dan sektor swasta.
Sumber itu dipetik berkata, Daim akan membantu menteri-menteri baru dalam soal pentadbiran awam.
"Ramai menteri yang masih baru dan tidak memegang pernah memegang jawatan besar dalam kerajaan. Menguruskan menteri adalah sukar, terutama mengendali perkhidmatan awam yang memiliki pegawai kanan yang sudah lama berkhidmat," katanya.
Laporan itu juga memetik seorang pesara kakitangan kanan kerajaan yang tidak dinamakan sebagai berkata, kepakaran Daim selaku bekas menteri kewangan bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad boleh membantu jika negara mengalami kemelesetan.
"Pada 1985, Daim menjadi menteri kewangan, ketika itu negara mengalami krisis ekonomi ekoran kemelesetan global. Pada 1998, Dr Mahathir memanggil semula Daim untuk membantunya ketika negara mengalami kemelesetan paling buruk," katanya.
Ketua Biro Dasar dan Strategi BERSATU Datuk Rais Hussin berkata, terpulang kepada Mahathir untuk melanjutkan tempoh Majlis Penasihat Kerajaan dan peranan anggotanya selepas itu.
"Bagi Daim, ada pelbagai variasi untuk peranannya pada masa akan datang, ada yang kata dia akan dilantik sebagai penasihat, ada juga berkata mandat Majlis Penasihat Kerajaan akan diperbaharui.
"Kita perlu ingat pengetahuan dan pengalaman Daim, terutama dalam mengendalikan perkhidmatan awam, adalah satu aset besar," katanya ketika dihubungi.
Rais bagaimanapun berkata keputusan tersebut belum muktamad.
"Perdana menteri akan membuat keputusan dengan berunding dengan kabinet dan majlis presiden HARAPAN untuk menentukan langkah seterusnya berkaitan Majlis Penasihat Kerajaan," katanya.
Majlis itu ditubuhkan Mahathir sebaik mengangkat sumpah sebagai perdana menteri. Ia ditugaskan membantu kerajaan dalam masa 100 hari pentadbiran namun spekulasi mengatakan tempohnya mungkin dilanjutkan.
Bagaimanapun salah seorang anggotanya Tan Sri Zeti Aziz baru-baru ini berkata tugas mereka hampir selesai dan sedang menyiapkan laporan penuh.
Malaysiakini.

1 comments:

Unknown said...

Mohon maaf jika postingan ini menyinggung perasaan anda semua tapi saya hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya yang mengubah kehidupan saya menjadi sukses sekarang. dulu Saya bekerja di Singapura, tapi saya tidak menyerah dengan keadaan saya, tetap ikhtiar. Dulu pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos. sempat saya putus asa,gaji pun selalu di kirim ke indonesia untuk biaya anak sekolah, sedangkan hutang banyak, kebetulan buka-buka internet mendapatkan nomor hp Mbah Suro +6282354640471 katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan Pesugihan Dana Ghaib. dengan keadaan susah jadi saya coba beranikan diri hubungi dan berkenalan dengan beliau Mbah Suro, Dan saya menceritakan keadaan saya. Beliau menyarankan untuk mengatasi masalah perekonomian saya dengan Pesugihan Dana Ghaib nya. Dan alhamdulillah benar-benar terbukti nyata hasil nya sekarang. terima kasih banyak ya allah atas semua rerjekimu ini. Beliau juga bisa bantu seperti Pemasangan nomer Togel,pelet, dll

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena