Wednesday 21 October 2015

Putrajaya tarik balik usul gantung Kit Siang & Pandikar 'Ronyok Kertas Usul Menteri' Azalina Othman!

Rabu, 21n Oktober 2015
Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang dikerumuni wartawan selepas di keluar daripada sidang Dewan Rakyat, hari ini. Usul menggantung beliau ditarik balik selepas bantahan dibuat oleh ahli-ahli Parlimen pembangkang. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 21 Oktober, 2015.
Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang dikerumuni wartawan selepas di keluar daripada sidang Dewan Rakyat, hari ini. Usul menggantung beliau ditarik balik selepas bantahan dibuat oleh ahli-ahli Parlimen pembangkang. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 21 Oktober, 2015. 

Penarikan balik usul itu dibuat Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said selepas Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan beliau berbuat demikian.
Pandikar bagaimanapun memberi kata dua kepada Lim dan masih menantikan permohonan maaf tanpa syarat dan penarikan balik kenyataannya terhadap kerusi speaker apabila mengatakan speaker bersikap diktator dan menyalahgunakan kuasanya apabila menangguhkan mesyuarat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).
"Saya akan minta menteri tarik balik usul dan minta Gelang Patah berhujah," katanya merujuk kepada kerusi Parlimen diwakili Lim.
"Okay, kita buat sebagai satu pengajaran, speaker sekarang ini ikut trend. Kalau ada kesalahan minta maaf, saya tarik balik kalau itu yang dipertikaikan, saya boleh minta menteri tarik balik, apa yang sudah dibaca boleh tarik balik, tiada masalah.
"Kalau kerusi ini tidak dituduh seperti Gelang Patah lakukan, adakah perkara ini timbul? Tiada!" kata Pandikar.
Pandikar kemudiannya berkata, Lim diberikan masa sehingga Dewan Rakyat selesai membahaskan usul berkaitan jerebu yang dijangka tamat pada 5.30 petang ini untuk membuat permohonan maaf dan penarikan balik kenyataannya.
Beliau turut berkata, tindakannya membenarkan usul berkaitan jerebu dibahaskan di Dewan Rakyat demi kepentingan ramai menunjukkan dirinya tidak mengamalkan diktator dan tidak mengikut telunjuk sesiapa termasuk perdana menteri.
"Saya bukan diktator dan tidak mengikut telunjuk perdana menteri!" kata Pandikar. – 21 Oktober, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/putrajaya-tarik-balik-usul-gantung-kit-siang#sthash.LLErQWOp.dpuf

Dewan Rakyat Panas, Speaker Ronyok Kertas Usul Menteri, Beri Lim Kata Dua


Dewan Rakyat petang ini panas lebih setengah jam apabila sekumpulan anggota parlimen pembangkang khususnya wakil rakyat DAP membantah keras dan mempertikaikan notis usul untuk menggantung Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah) .

Ini susulan ketua anggota parlimen DAP itu didakwa menghina Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Bantahan itu dibuat kerana notis penggantungan itu - yang sepatutnya akan dibentangkan petang ini - diedarkan kepada anggota Dewan Rakyat lebih awal sebelum tokoh DAP itu memberi penjelasan berhubung kenyataan beliau.

Sebelum kekecohan itu berlaku, Lim bangun memberi penjelasan panjang lebar dan berhujah beliau tidak berniat dengan sengaja untuk mempertikaikan integriti Pandikar.

Kemudian Anthony Loke dan beberapa wakil rakyat kemudiannya bangun mempertikai notis usul itu dan mahu ditarik balik kerana diedar lebih awal sebelum penjelasan diberikan.

"(YB) Pengerang telah mengemukakan (notis) usul untuk menghukum Gelang Patah. Ini zalim. Ia tidak menghormati kerusi speaker. Kerana Speaker minta Gelang Patah memberi penjelasan.

"Sebelum beri penjelasan, (notis) usul ini diluluskan sebelum Gelang Patah untuk beri penjelasan. Ini zalim, tergesa-gesa. Ini keterlaluan," katanya yang disambut dengan sorakan daripada barisan pembangkang.

Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee yang mempengerusi debat itu cuba menenangkan kekecohan tersebut dan menegaskan beliau berpegang kepada keputusan Pandikar semalam bahawa Lim diberikan peluang awal hari ini untuk menarik balik dan memohon maaf tanpa syarat dengan dakwaan itu.

Namun Anthony menjawab: " Beliau balik Pulau Pinang semalam, pagi ini jerebu (di sana)".

Kemudian beberapa wakil rakyat Parit Buntar, Ipoh Timor, Bukit Mertajam, Shah Alam turut bangun mencelah sambil mendesak supaya kerajaan menarik balik notis itu.

Selepas itu, Ronald memaklumkan memanggil setiausaha Dewan Rakyat untuk memberi penjelasan kepadanya mengenai hal itu.

Kemudian kelihatan setiausaha dewan berbisik-bisik dengan Ronald sambil beberapa anggota parlimen melaungkan "tarik balik usul itu" dan "kerajaan kemuka usul dengan niat jahat".

'Ini pemberitahuan, bukan usul'

Kemudian di tengah-tengah kekecohan itu, Pandikar muncul menggantikan Ronald, menjadikan suasana Dewan diam dan wartawan di luar dewan bertepuk tangan dan bersorak sementara ramai pemerhati mengerumuni depan televisyen bagi mengikuti kekecohan yang berlaku.

"Ini hanya pemberitahuan, notis... supaya esok Yang Berhormat boleh bahas. Ini bukan usul," katanya sambil diiringi sorakan tidak puas hati di kalangan pembangkang.

"Kalau Gelang Patah ikut cakap saya semalam, yang ini saya boleh buat begini," tegas Pandikar sambil meronyok kertas notis dan menunjukkannya kepada semua wakil rakyat.

"Apa pun kesilapan, ia adalah yang terbaik (minta maaf), atau tarik balik, bukan kita nak tunjuk siapa berani," katanya sambil mengarahkan wakil rakyat lain yang berdiri supaya duduk daripada mencelah.

Selepas itu, perdebatan dan bantahan masih berlaku perdebatan anggota parlimen pembangkang termasuk Lim Guan Eng (DAP-Bagan) yang merayu kerajaan menarik balik.

Bagi mengakhiri perdebatan itu, Pandikar mengingatkan insiden hari ini perlu diambil pengajaran dengan apa yang berlaku dan mengarahkan menteri menarik balik usul itu.

"Saya menarik balik pemberitahuan usul ini," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said sambil mengecam tindakan Lim yang menurutnya mempunyai masa untuk menarik kenyataannya semalam.

Kemudian Pandikar menamatkan perdebatan itu ketika jam 4.30 sehingga usul mengenai jerebu selesai dibahaskan sehingga jam 5.30 petang ini dan selepas itu beliau mahu Lim memberi penjelasan sama ada mahu menarik balik atau pun tidak.

Bagaimanapun sehingga jam 5.30 petang Lim tidak ada dalam Dewan Rakyat, dan Timbalan Speaker Ronald Kiandee menganggap tokoh DAP itu tidak mahu memberi penjelasan sekalipun dibantah oleh anggota pembangkang lain.

Perbahasan kemudiannya diteruskan dengan membahaskan Rang Undang-Undang KWSP (pindaan) 2015 sehingga jam 6.30 petang.

BLM.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena