Saturday 31 October 2015

[Video] Viral Dua Matahari: Rani Kulup minta Polis buat siasatan! Aduh letih la cam ni..."Itu hanya ilusi optik la bro,"

Sabtu, 31 oktober 2015





Viral Fenomena Dua Matahari: Rani Kulup minta Polis buat siasatan

29 OCTOBER 2015

Presiden Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Ayahanda Rani Kulup membuat laporan polis berkenaan fenomena dua matahari yang menjadi viral di media sosial baru-baru ini.



Memetik laporan dari China Press, Rani Kulup telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi berhubung dengan penyebaran gambar fenomena terbabit.

Di dalam laporan tersebut, Rani Kulup berkata khabar angin tentang fenomena kemunculan dua matahari itu telah mendapat perhatian orang ramai dan beliau mahu polis melakukan siasatan terhadap perkara terbabit.

Selain itu, Rani Kulup juga menggesa Kementerian Sains, Teknologi dan Innovasi dan Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) menyertai proses siasatan fenomena tersebut...

Admin: Tersenyum dan tergelak sendiri!...
OhDunia.My

Gambar Dua Matahari Hanya Ilusi Optik


Gambar Dua Matahari Hanya Ilusi Optik

"Itu hanya ilusi optik," demikian penjelasan Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Dr Noordin Ahmad ketika ditanya mengenai kesahihan beberapa keping gambar yang viral di media sosial berkenaan penampakan dua matahari yang kononya berlaku di Amerika Utara.

Beberapa hari lalu, tersebar di WhatsApp, beberapa keping gambar yang menunjukkan seoalah-olah terdapat dua matahari timbul, yang mana ada sesetengah pihak berkata fenomena itu berlaku di Kanada dan ada juga yang mengatakan bahawa ia berlaku di Manhattan dan New York.

Noordin berkata dalam isu ini, ramai pihak yang cuba mengaitkan ia dengan fenomena angkasa dengan aspek fantasi dan misteri, namun ujarnya sebagai manusia yang diberi akal fikiran,  kita perlu mendapatkan bukti yang sahih, dengan cara merujuk terlebih dahulu kepada mereka yang pakar.

"Ada juga yang ingin meletakkan fenomena sebegini seiring dengan hadith dan tanda kiamat. Ilmu Islam itu menyokong sains jadi fenomena yang berlaku perlu dikaji dengan fakta dan secara menyeluruh dan bukan sekadar agakan pemikiran.

"Dalam pada itu, telah ada banyak fenomena angkasa pelik yang tersebar sebelum ini seperti bumi bergelap, cuaca angkasa yang ganggu telefon bimbit dan matahari makin dekat dengan bumi. Elok masyarakat menghubungi Angkasa agar tidak mudah menyebarkan berita palsu yang boleh membuat negara gelisah," katanya.

Hanif Idrus

1 comments:

Unknown said...

Potcit wei... time orang dok kalut nak siasat Wang (1) Madnajib Dan Bini *1mdb. Rasuah 2.6 yang dok kalut suruh polis siasat gambar optik tu apa ke he.... nak publisiti pon padan-padan la.. terlalu sangat ngengada orang benci gak... wekkk.. `we love TGNA' tapi suka harummanis.

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena