Sunday 25 October 2015

Pelik benarlah, dia sahaja yang layak jadi parti Islam! Takkanlah kewujudan pelbagai parti Islam ditolak oleh Islam?

Ahadm 25 Oktober 2015
 Pertemuan bersama Setiausaha Agung Kesatuan Ulama Islam Sedunia Dr Ali Al-Qaradaghi pada 13 Oktober

Takkanlah kewujudan pelbagai parti Islam ditolak oleh Islam?

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

https://lh3.googleusercontent.com/-zb0xk-Xog9Y/UP7xNLx07wI/AAAAAAAAAAc/uT6heAiW7EM/s630-fcrop64=1,20243c3cdf47c30b/528043_237308316390506_1420986008_n.jpg
Kewujudan lebih daripada seorang nabi atau rasul pada masa dan tempat yang sama adalah perkara biasa dalam sejarah perjuangan kebenaran. Allah mentaqdirkan begitu untuk meraikan kepelbagaian dan kerencaman kehidupan manusia.

Nabi Musa dan Harun hidup pada zaman yang sama dan bumi yang sama, Mesir. Musuh mereka sama, Firaun. Pada masa yang sama juga, Syuib menjadi rasul di Madyan.

Ibrahim dan Lut, menjadi rasul pada masa yang sama, cuma lokasi yang berbeza. Mereka berdepan dengan musuh masing-masing, iaitu pembesar yang menebarkan kerosakan di bumi.

Matahari tidak pernah menyalahkan bulan dan ribuan bintang yang memberi cahaya pada waktu malam. Bunga Raya Merah tidak pernah menyalahkan kewujudan Bunga Raya Putih, walaupun kedua-duanya bunga raya.

Di dunia ini, seorang ulama tidak pernah menafikan kewujudan ulama lain, seorang doktor pakar tidak pernah menafikan kepentingan doktor pakar yang lain.


Itulah hakikat kehidupan manusia. Rencam, pelbagai dan berbeza.

Pelik benarlah, jika ada sebuah parti yang hanya berasa dia sahaja yang layak jadi parti Islam, berjuang Islam dan semua parti Islam yang lain adalah haram.

Kewujudan pelbagai agama pun diakui oleh Islam, takkanlah kewujudan pelbagai parti Islam ditolak oleh Islam?
Kedah Lanie.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena