Monday 26 October 2015

Amanah: Bukan Bidangkuasa Azmin Tolak Penubuhan PH Di Selangor..."Beliau bukan presiden PKR"

Isnin, 26 Oktober 2015

Amanah: Bukan Bidangkuasa Azmin Tolak Penubuhan PH Di Selangor

Kenyataan Azmin Ali bahawa pentadbiran Pakatan Harapan tidak diperlukan di Selangor dilihat terlalu awal kerana beliau bukan presiden PKR, kata Timbalan Presiden Parti Amanah Negara, Salahuddin Ayub seperti laporkan oleh portal themalaymailonline.

Salahuddin berkata bahawa apa-apa ketetapan sepatutnya datang dari pucuk pimpinan pakatan pembangkang yang baharu dalam usaha untuk memutuskan apa yang diperlukan bagi meredakan soalan orang ramai mengenai peranan Pakatan Harapan di negeri tersebut.

"Azmin adalah Timbalan Presiden sahaja walaupun dia adalah Menteri Besar Selangor. Oleh kerana PKR adalah sebahagian daripada Pakatan Harapan, dia tidak boleh memberikan kata putus itu, ia mungkin hanya pendapat peribadinya sahaja," kata Salahuddin.

"Kami tidak mahu mengulangi apa yang telah berlaku dalam Pakatan Rakyat sebelum ini, jadi apa sahaja yang Azmin katakan, kami di Majlis Presiden perlu membincangkan perkara ini."

Beliau mengesahkan bahawa kerjasama Amanah dengan kedua-dua pihak Pakatan Harapan lain - PKR dan DAP - tidak terjejas dengan kenyataan Azmin pada hari Khamis lalu.

Pada hari Khamis lalu, Azmin berkata wujud perbezaan senario politik di antara Selangor dan Pulau Pinang itu bermakna kerajaan Pakatan Harapan tidak diperlukan di nerinya.

Beliau juga dilaporkan telah mengesahkan bahawa Majlis Tertinggi PKR telah memutuskan dua minggu lalu untuk bekerjasama dengan semua parti-parti pembangkang persekutuan termasuk PAS, PSM dan parti-parti di Sabah dan Sarawak.

PAS telah memutuskan hubungan dengan DAP dan tidak mahu turut serta dalam pakatan pembangkang yang baharu iaitu Pakatan Harapan, termasuk ppecahan parti PAS iaitu Amanah.

Ketika dihubungi, Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad pula berkata, kenyataan Azmin sudah dijangka dan ia tidak menghairankan melihat kepada komposisi semasa Dewan Undangan Negeri Selangor.

Beliau bersetuju dengan bacaan Azmin bahawa perbezaan antara Selangor dan Pulau Pinang, menunjukkan bahawa memanglah terdapat satu lompang yang agak besar jika merujuk kepada perbezaan bilangan ahli parlimen PAS di negeri Plau Pinang berbanding Selangor.

"Kita boleh lihat ada perbezaan yang besar. Kami memahami dilema yang dihadapi Azmin, jadi sejauh yang kami tahu, ia bukanlah satu masalah besar, apa yang penting ialah memperkukuhkan Amanah dan Pakatan Harapan, "kata Khalid.

PAS hanya ada satu kerusi negeri DUN di Pulau Pinang, manakala parti itu mempunay 13 kerusi DUN di Selangor berbanding DAP 15, PKR 13, Barisan Nasional 12, Amanah 2 dan wakil rakyat Bebas 1.

"Saya fikir penyelesaian yang terbaik di Selangor adalah wujud kerjasama diantara PAS dan Pakatan Harapan di negeri tersebut," kata Khalid, yang mengesahkan bahawa cadangan beliau itu telah dinyatakan di dalam mesyuarat Amanah, namun mengakui masih perlukan perbincangan yang serius mengenainya.

Cadangan tersebut adalah untuk memastikan kerajaan yang stabil di Selangor dapat diwujudkan kerana ini akan akan menyelesaikan masalah kedudukan PAS dan Pakatan Harapan di dalam pentadbiran negeri berkenaan, katanya.

"Kalau boleh pemimpin-pemimpin negeri itu perlu menubuhkan Pakatan Harapan di Selangor dengan segera dan mengesahkan hubungan diantara Pakatan Harapan dan PAS sebagai sebuah kerajaan campuran di Selangor," kata Ahli Parlimen Shah Alam itu.

ULASAN GB

Azmin dan PKR tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya dengan menolak penubuhan Pakatan Harapan di Selangor.

Ini kerana bilangan kerusi DUN diantara PKR, DAP dan PAS adalah hampir sama, malah jika dilihat komposisi kerusi DAP paling banyak iaitu 15. Di atas kompromi, DAP telah menyerahkan kerusi MB kepada PKR.

Jadi untuk menolak penubuhan Pakatan Harapan di Selangor adalah langkah yang tidak wajar dilakukan Azmin.

Ia seperti menafikan terus suara parti-parti lain yang ada hak di dalam DUN Selangor.

Menurut pemerhatian kita, jika Azmin kekal dengan sikapnya untuk menolak penubuhan PH di Selangor, rakyat negeri itu sudah bersedia untuk menolak Azmin dan PKR di dalam pilihanraya yang akan datang kerana momentum sokongan rakyat terhadap PH adalah tinggi di seluruh negara dan sebarang parti yang menolak PH akan ditolak oleh rakyat demi untuk mengalahkan kerajaan UMNO BN.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena