Saturday 24 October 2015

Al-Kisah 'Akhlak Penyokong Olamak Envelope' & Mempelam Harummanis! PAS dan Amanah perang psikologi

Ahad, 25 Oktober 2015
Inilah Akhlak Penyokong Olamak Envelope Dalam PAS?
Gua tamo citer panjang... Biar ja gambar berbicara.... Inilah dia akhlak para walaun penyokong dan pentaksub PAS dan Olamak Envelope yang penuh berkubang dalam PAS... Haha... Penuh maki hamun, carut marut dan segala macam kekejian...
Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2015/10/inilah-akhlak-penyokong-olamak-envelope.html#ixzz3pVruAgg5

Dr Zuhdi (PAS) Anggap MP Angkat Plakad Macam Budak-Budak
Posted by mountdweller

Harum Manis, kelapa muda – PAS dan Amanah perang psikologi 

Pertembungan antara PAS dan parti serpihannya Parti Amanah Negara (Amanah) memasuki era perang proksi dan psikologi apabila sebahagian pemimpin dan ahli PAS yang pro Amanah terus kekal dalam parti Islam itu. 

Ketika menjelaskan siapa mereka, maka lahirlah pelbagai label atau bayangan bagi menggambarkan kumpulan mereka masing-masing, seperti Harum Manis, kelapa muda, kelapa tua dan sebagainya. 

"Saya Harum Manis," kata ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar kepada rakan-rakanya dalam Amanah apabila ditanya apakah sikap sebenar beliau. 

Harum Manis ialah sejenis mempelam yang mahal harganya, kira-kira RM20 satu kilogram, yang banyak ditanam Perlis.

"Harum manis ni, hijau di luar, oren di dalam,
" kata Mahfuz. Hijau merupakan warna rasmi parti bagi PAS manakala oren pula warna rasmi Amanah. 

Kenyataan dan sikap Mahfuz, terutamanya sejak gagal mempertahankan jawatan sebagai naib presiden pada pemilihan parti Jun lalu, banyak berbeza dibandingkan sikap dan kenyataan pemimpin PAS yang lain. 

Namun begitu, sehingga kini beliau masih kekal dalam parti Islam itu walaupun tidak mahu memegang apa-apa jawatan. 

Semalam di Dewan Rakyat, ketika ramai pemegang jawatan utama PAS tidak mengangkat sepanduk "Mana 2.6 bilion" sebaik sahaja Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyelesaikan pembentangan Bajet 2016, Mahfuz sebaliknya turut mengangkat sepanduk. 

Bukan sahaja di dalam Dewan, beliau turut membawa sepanduk itu ketika di lobi Parlimen bersama wakil rakyat Tumpat Datuk Kamarudin Jaffar, bekas ahli Parlimen PAS yang kini menyertai PKR. 

Turut mengangkat sepanduk bersama ialah Siti Zailah Yusof, ahli Parlimen Rantau Panjang, Kelantan, walaupun masih kekal dalam PAS. 

Ahli Parlimen PAS yang berada dalam Dewan ketika itu, tetapi tidak mengangkat sepanduk ialah setiausaha agung Datuk Takiyudin Hassan (Kota Baru), ketua penerangan Nasarudin Hassan (Temerloh) dan ketua pemuda Nik Mohd Abduh Nik Aziz (Pasir Mas). 

Ketika Mahfuz sibuk dengan Harum Manis, seorang pemimpin PAS lain berkata: "Saya kelapa muda, hijau di luar putih di dalam," membayangkan warna hijau dan putih selaras warna rasmi PAS. 

Namun, seorang ahli PAS yang pro Amanah pula berkata: "Buat apa kelapa muda, isinya sikit takda santan. Baik kelapa tua, warna perang dekat oren, isinya tebal, tahan bila jatuh, isinya boleh keluar banyak santan." –TMI 

ULASAN GB 

Dalam kelucuan bab mempelam harum manis, terselit beberapa hal yang menarik. 

Seorang AJK PAS Pusat yang juga ahli parlimen Kuala Nerus, Mohd Khairuddin Aman Razali di dalam satu statusnya di laman sosial menyatakan:

"Ada orang kata jangan jadi macam mempelam harummanis, hijau di luar oren di dalam".



Kita pun tak tahu "orang mana" yang berkata demikian kecuali kata-kata itu dari beliau sendiri. Dan kita nak tahu juga apa pasal "jangan jadi mempelam harummanis". Sedangkan namanya pun nama yang baik - harummanis - dan buahnya pun sedap, lazat dan berkhasiat. Meleleh air liru dibuatnya jika ada di depan mata. Hanya orang tak berakal atau yang mereng otaknya akan memakan kulitnya yang hijau dan membuang isinya yang oren itu dan menjadikan ia satu perumpamaan untuk hal yang tidak baik.

Sebenarnya beliau kecewa, sebab masih ramai lagi orang PAS yang hanya kulitnya hijau iaitu PAS, tapi hatinya sudah oren, AMANAH.

Mungkin juga beliau menyindir orang-orang seperti Mahfuz, Husam, Siti Zailah dan ribuan lagi yang jasadnya masih berada di dalam PAS, sedangkan hatinya sudah bersama AMANAH.

Oleh itu tidak logik dan tiada justifikasi untuk menyatakan "jangan jadi mempelam harummanis". Kata-kata itu semacam menjadi mempelam harummanis sebah buah yang "berdosa" dan tidak bagus sedangkan hakikatnya adalah disebaliknya.

Dan perumpamaan sedemikian itu memang janggal dan tidak betul, menyalahi hukum kebenaran dan keadilan. Kecualilah jika mengambil objek-objek lain yang memang tidak bagus untuk dijadikan perumpamaan seperti buah-buah beracun.

Demikianlah tahap pemikiran seorang AJK PAS Pusat. Sudah tidak dapat membezakan yang mana baik yang mana buruk. Kesian pun ada terhadap golongan seperti ini. Setaraf dengan hal seorang menteri UMNO ... x payah disebut namanya... yang kononnya CGPA 3.85 sedangkan kata-katanya sentiasa merapu sepanjang masa.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena