Thursday 12 November 2015

Adakah Jamil Khir mengaku kemungkinan berlakunya pecah amanah, ketirisan dan salah guna kedudukan di agensi YaPEIM?

Jumaat, 13 November 2015

Ahli Wanita Umno Kelantan disoal SPRM

yapeim

Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap pegawai atasan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia berhubung salah guna dana bantuan banjir di Kelantan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 16 Oktober, 2015.
Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap pegawai atasan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia berhubung salah guna dana bantuan banjir di Kelantan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 16 Oktober, 2015.


KENYATAAN MEDIA:
LEMBAGA PEMEGANG AMANAH YAYASAN PEMBANGUNAN EKONOMI ISLAM MALAYSIA (YaPEIM) DILANTIK OLEH DATO’ SERI NAJIB RAZAK ATAS NASIHAT DATO’ SERI JAMIL KHIR
Terima kasih kepada rakan-rakan media yang berani bersama-sama melaporkan pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh National Oversight and Whistleblowers (NOW).
Namun, saya difahamkan usaha media untuk mendapatkan maklum balas daripada pihak yang berkenaan terutamanya Dato’ Seri Jamil Khir Baharom masih gagal.
Saya kemukakan bukti yang seterusnya yang mungkin menjadi penyebab utama kenapa beliau memilih jalan untuk berdiam diri.
Berikut dilampirkan surat daripada Dato’ Seri Jamil Khir Baharom, iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga Hal Ehwal Islam kepada Dato’ Abd Malek Bin Awang Kechil, Pengerusi dan Presiden Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM).
Surat tersebut memaklumkan persetujuan Dato’ Seri Najib Razak selaku Perdana Menteri Malaysia untuk perlantikan Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM bagi tempoh 1 Januari 2014 hingga 31 Disember 2016.
Dato’ Seri Jamil Khir Baharom turut melampirkan surat beliau kepada Dato’ Seri Najib Razak yang menyenaraikan senarai penuh cadangan beliau bagi Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM termasuk Dato’ Abd Malek Bin Awang Kechil sebagai Pengerusi dan Presiden manakala Datuk Hajjah Siti Jeliha @ Zaleha Binti Hussin iaitu pemimpin Wanita UMNO sebagai Timbalan Pengerusi dan Timbalan Presiden Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM.
Berdasarkan pendedahan-pendedahan sebelum ini berkaitan YaPEIM termasuk laporan akhbar mengenai siasatan SPR terhadap penyelewengan dana bantuan banjir di Kelantan, pendedahan oleh NOW mengenai dana YaPEIM digunakan ketika Pilihanraya Kecil Parlimen Rompin serta pendapatan gaji dan elaun yang melampau dikalangan mereka dan ahli keluarga, jelaslah menimbulkan keraguan mengenai kemampuan dan kejujuran Dato’ Abd Malek dan Datuk Siti Zaleha untuk kekal sebagai Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM.
Persoalannya kini,
  1. Adakah Dato’ Seri Jamil Khir Baharom sedia mengaku kemungkinan berlakunya pecah amanah, ketirisan dan salah guna kedudukan di agensi YaPEIM sedangkan beliau merupakan Menteri yang bertanggungjawab dan keseluruhan Lembaga Pemegang Amanah dilantik atas nasihat beliau?
  1. Adakah beliau berani mendesak Dato’ Seri Najib Razak untuk memecat kedua-kedua individu tersebut dan ahli keluarga mereka daripada semua jawatan di YaPEIM termasuk kedudukan mereka dalam Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM untuk menghentikan ketirisan yang berlaku di agensi berkenaan?
  1. Atau adakah beliau turut menerima manfaat daripada YaPEIM sedangkan sepatutnya sumbangan derma orang ramai kepada YaPEIM melalui potongan gaji bulanan diuruskan untuk tujuan amal jariah dan membantu orang yang dalam kesusahan?
 Mohon agar Dato’ Seri Jamil Khir Baharom untuk beri maklum balas.
12 NOVEMBER 2015
AKMAL NASIR
Pengarah
National Oversight and Whistleblowers (NOW)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena