Tuesday 24 May 2016

CEO Bank BSI Switzerland letak jawatan serta-merta..."Gagal mencegah kesalahan berkaitan 1MDB".

Rabu, 25 Mei 2016
Page Liked · 5 hrs
 
WOWW !!

Gara-gara 1MDB cawangan Swiss Bank, BSI di republik itu DITUTUP kerana terkait dengan skandal pengubahan wang haram #1MDB.

Apa kata BSI pindah beroperasi jer kat Malaysia..?? K'jaan pun memang tengah berusaha menarik syarikat luar beroperasi di negara ini.. pemegang akaun pertama.. Najeeb 
Page Liked · 10 hrs
 
KENAPA di M'sia mudah & pantas sudah 'dibersihkan' ??!!

HAKIKATNYA.. "Kecuaian & Kebodohan tidak boleh didakwa" -SPRM, 10/10/2013.

CEO bank BSI Switzerland letak jawatan serta-merta

Ketua pegawai eksekutif (CEO) bank Switzerland BSI Group Stefano Coduri meletakkan jawatan serta-merta, susulan arahan penutupan cawangannya di Singapura oleh pihak berkuasa kewangan republik itu.

Bank itu berkata ia akan bekerjasama penuh dengan siasatan Singapura dan Switzerland, menurut portal kewangan Bloomberg.
Coduri mengambil langkah itu selepas Pejabat Peguam Negara Switzerland (OAG) memulakan prosiding jenayah terhadap Bank BSI SA kerana gagal mencegah kesalahan berkaitan dengan 1MDB.
Mengikut Kanun Jenayah Switzerland, sesebuah syarikat boleh didakwa jika disyaki tidak mengambil langkah-langkah munasabah untuk mengelakkan pihak ketiga melakukan kesalahan-kesalahan, terutamanya dalam pengubahan wang haram atau kesalahan rasuah tertentu.

Bagaimanapun, OAG menegaskan bahawa tanggapan tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah terpakai.

Pihak berkuasa Switzerland dalam sebahagian daripada siasatan ke atas 1MDB percaya sekurang-kurangnya RM4 bilion daripada dana negara milik Malaysia itu telah disalahgunakan.

1MDB dan syarikat sekutunya juga sedang disiasat di beberapa negara lain termasuk Amerika Syarikat, Luxembourg, Emeriah Arab Bersatu, Singapura, Australia dan Hong Kong.
Malaysiakini

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena