Thursday 24 December 2015

Muammar Qaddafi: Kerajaan PAS Bakal Tumbang Di Kelantan...Faktor ZUHUD akhirnya tidak lagi relevan?

Jumaat, 25 Disember 2015

Kerajaan PAS Bakal Tumbang Di Kelantan

KERAJAAN PAS BAKAL TUMBANG DI KELANTAN


Walaupun pada peringkat awal kehadiran Amanah hanya dianggap seperti nyamuk dalam arena politik negara, namun kini PAS seolah terjaga dari khayalan sendiri dan sedar kedudukan mereka sebagai kerajaan Kelantan sebenarnya tergugat jika berlaku 3 penjuru antara PAS, Umno, dan Amanah.

Pun begitu, adakah pemimpin PAS juga sedar mungkin tanpa kehadiran Amanah pun di Kelantan, mereka akan jua tumbang?

Skandal balak Kelantan dan kegagalan menguruskan (dilihat gagal) kesan selepas banjir melanda kelantan akhir tahun lepas, tidak mustahil ada undi PAS Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang akan beralih kepada parti lain.

Apatah lagi pada tahun ini dibongkarkan gaya hidup mewah pemimpin kerajaan negeri yang memiliki banyak kereta mewah yang berharga ratusan ribu ringgit.

Faktor zuhud akhirnya tidak lagi relevan dan talian hayat terakhir PAS hanyalah hudud sahaja.

Umno Kelantan yang lebih 20 tahun menjadi pembangkang tentunya dilihat lebih bersih berbanding PAS Kelantan, apatah lagi terdapat ura-ura mengatakan tokoh agama Datuk Ashraf Wajdi yang berkemungkinan mengetuai kepimpinan kerajaan Kelantan sekiranya Umno Barisan Nasional menang kelak.

Walaupun bukan angka yang besar yang mungkin beralih pada Umno,namun PAS punyai beberapa kerusi berisiko, iaitu kerusi-kerusi DUN yang dimenangi dengan majoriti kecil.

Antara kerusi yang berisiko adalah N4 Wakaf Bharu (majoriti 978 undi), N11 Tendong (majoriti 978 undi), N15 Gual Periok (majoriti 615 undi), N16 Bukit Tuku (majoriti 879 undi), N22 Jelawat (majoriti 102 undi), N33 Pulau Chondong (majoriti 919 undi), N32 Gaal (majoriti 302 undi), dan N40 Guchil (majoriti 492 undi).

PAS mahu terima atau tidak, potensi ia akan tumbang menjelang PRU14 adalah besar, analisis politik Nazri Mohd Noor dalam rencana beliau di The Malaysian Insider mendakwa PAS dan Umno Kelantan masing masing memiliki 32% pengundi tegar pada PRU14 nanti, pastinya akan mematikan mana mana dakwaan PAS pasti akan terus berkuasa di Kelantan.

Kehadiran Amanah akan memberi alternatif kepada rakyat Kelantan untuk tidak mengundi Umno pada PRU14, kerana besar kemungkinan tanpa Amanah, rakyat yang jelik dengan kepimpinan negeri hari ini akan mengundi Umno, seterusnya memberi peluang untuk Umno mentadbir Kelantan.

Amanah masih mempunyai 36% pengundi berdaftar yang harus mereka yakinkan untuk memilih mereka pada pilihan raya yang akan datang.

Malang berganda buat PAS apabila munculnya Amanah di Kelantan, ia dipimpin bekas pemimpin kanan parti yang tentu sahaja akan membawa keluar penyokong penyokong mereka yang dahulunya tegar bersama parti.

Kehilangan sedikit undi pada PAS pasti akan beri kesan yang besar kepada keputusan pilihan raya yang akan datang.

Walaupun ada yang meramal Amanah tidak akan mampu mendapatkan Kelantan, namun angka yang ada menunjukkan PAS tidak akan lagi menjadi pentadbir kerajaan negeri Kelantan selepas PRU14.

Maka jelaslah jika trend hari ini berterusan,maka PRU14 PAS Kelantan akan tumbang dan digantikan samada oleh Pakatan Harapan ataupun Barisan Nasional. – 24 Disember, 2015.

Muammar Qaddafi

2 comments:

Unknown said...

Hooooraaaaaaayyyyyyyyyyy..................

Unknown said...

Hooooraaaaaaayyyyyyyyyyy..................

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena