Sunday 8 November 2015

Krisis MB: "Kalau dia (PKR) boleh curi orang kita (2 ADUN PAS yang sokong PR) mengapa kita tidak boleh curi orang mereka."

Isanin, 9 November 2015

Kronologi Krisis MB Selangor

Kronologi Krisis MB Selangor dalam PAS :  

23 Julai 2014 - Mesyuarat Pimpinan PR di Parlimen - Keputusan dicapai agar setiap parti membawa isu penolakan TSKI ke mesyuarat parti masing-masing (Presiden PAS tidak hadir mesyuarat)

25 Julai 2014 - Presiden PAS umum melalui media menyokong TSKI kekal. (Semua AJK PAS terkejut sebab tiada sebarang mesyuarat pun dipanggil untuk keputusan itu)

31 Julai 2014 - Rombongan PAS Pusat datang menghadap Presiden PAS, namun Presiden PAS tetap bertegas dengan keputusannya.  

10 Ogos 2014 - Rombongan PAS Pusat sekali lagi menghadap Presiden PAS untuk memujuk beliau mempercepatkan tarikh Mesyuarat agar ada satu keputusan rasmi dicapai. Juga ditolak Presiden PAS.

13 Ogos 2014 - 2 ADUN PAS isytihar sokong Pakatan Rakyat sekaligus menjadikan TSKI hilang sokongan majoriti.

17 Ogos 2014 - Mesyuarat PAS Pusat (Pagi) dengan kehadiran Presiden bersetuju mencalonkan Wan Azizah dan Azmin Ali. PAS tidak akan menuntut jawatan MB....

17 Ogos (Petang) Mesy PR. Azmin tarik diri daripada dicalonkan sebagai MB Selangor dan menyokong Azizah sebagai MB. Mesyuarat PR memutuskan hanya Azizah sebagai MB. Presiden PAS yang tidak hadir mesyuarat PR marah dengan keputusan PR tersebut.

Antara 18 Ogos - 24 Ogos - Presiden PAS berjumpa Azmin dan menawarkan cadangan pelan peralihan jawatan MB dan turut meminta Azmin masuk PAS dan menarik beberapa orang ADUN PKR masuk PAS dan membentuk kerajaan dengan sokongan 12 ADUN UMNO.

25 Ogos 2014 - Mesyuarat PAS Pusat - Seorang AJK PAS minta Presiden PAS mengesahkan khabar angin yang mengatakan beliau menawarkan Azmin dengan sesuatu tawaran. Presiden PAS mengakui dengan mengatakan " Kalau dia (PKR) boleh curi orang kita (2 ADUN PAS yang sokong PR) mengapa kita tidak boleh curi orang mereka." Presiden PAS mengubah pendirian tidak mahu hantar nama MB Selangor dan terpulang kepada Istana.

26 Ogos 2014 - Pihak Istana mahukan 3 nama. Tiada mesyuarat dibuat   Presiden PAS.
  
2 September 2014 - Beberapa AJK Harian PAS Pusat dapat maklumat Presiden PAS telah menghantar 3 nama dan semuanya adalah ADUN PAS. Bantahan dibuat  

3 September 2014 - 3 Nama baru dihantar ke Istana, 1 ADUN PAS dan 2 ADUN PKR 
( Bukan Wan Azizah mahupun Azmin Ali).  

7 September 2014 - Mesyuarat PAS Pusat ( Presiden PAS tidak hadir). Keputusan dicapai PAS tolak jawatan MB Selangor.

TULANG BESI

1 comments:

Unknown said...

'curi org kita' ini pun sudah satu fitnah besar hadi pd PR selangor

dia ingt 2 adun pas tu kasut kt masjid rusila ke blh dicuri2.

mereka sanggup diambil tindakan kerana pertahan PR selangor.... ada bukti ke mereka tiba2 kaya?

yg hadi tawar azmin tu jia dikira mencuri maka baguslah curi dibalas curi

mungkin ajaran syiah hadi mengatakan boleh curi dibalas curi, zina dibalas zina, umnu rompak duit rakyat dibalas pas kelantan rompak balak

tetapi sikap setiakawan PKR dan DAP tidak pula dibalas setiakawan oleh hadi

pengorbanan golongan progresif tidak pula dibalas pengorbanan oleh hadi malah dicerca dan disingkir secara tak bermoral

azmin ditawar utk dicuri sedangkan adun pas memilih sendiri utk sokong DSWA

turunlah hadi.. ikang2 dan penyung2 nganu merindui munggg

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena