Tuesday 2 February 2016

Wei, Adun Umno HENTIKAN SEGERA KRISIS! Semua Adun Pembangkang Sokong Mukhriz Kekal MB lah...UTAMAKAN KEPENTINGAN RAKYAT.

Selasa, 2 Februari 2016

Gambaq Kubota - www.blogsempoi.com 

Kenyataan Media ADUN-ADUN Pembangkang Kedah.

HENTIKAN SEGERA KRISIS, UTAMAKAN KEPENTINGAN RAKYAT. 

1. Kami ingin mengucapkan setinggi-tinggi junjungan kasih ke atas Jemaah Pemangku Sultan Kedah yang turut menjemput semua ADUN dari parti pembangkang bagi mendapatkan pandangan berhubung kemelut yang berlaku di negeri Kedah sekarang. Tindakan yang diambil oleh pihak Istana ini adalah merupakan satu langkah terpuji, menghormati prinsip demokrasi serta hak-hak rakyat.

2. Semua ADUN Pembangkang Kedah mengambil sikap bersama; membantah sekeras-kerasnya tindakan sebahagian pemimpin BN negeri ini yang cuba menurunkan Dato’ Seri Mukhriz Mahathir dari kedudukannya selaku Menteri Besar melalui cara yang tidak bersusila. Lebih mendukacitakan, tindakan tidak beradab tersebut dibuat sewaktu negeri ini sedang dalam tempoh meraikan Hari Keputeraan KDYMM Tuanku Sultan Kedah.


3. Jika Dato’ Seri Mukhriz dinaikkan melalui laluan demokrasi maka proses menurunkannya juga mestilah dibuat mengikut amalan demokrasi, tidak gopoh, berperaturan serta menghormati kehendak rakyat. Tidak wajar hanya kerana mahu memenuhi kehendak politik individu tertentu maka semua pihak disusahkan; termasuk rakyat dan pihak istana.

4. Bagi kami, pada ketika ini, tindakan menukar Menteri Besar Kedah tidak menjadi keutamaan berbanding dengan keperluan menukar Perdana Menteri Malaysia yang telah banyak menyusahkan rakyat.

5. Kami menggesa agar masalah kepimpinan utama Kerajaan Kedah ini diselesaikan dengan segera, kerana krisis yang berlarutan akan membantutkan urusan pentadbiran negeri yang membawa kesan buruk terhadap rakyat. Jika kemelut menghadapi jalan buntu, maka pilihan terbaik ialah penyelesaian mengikut amalan demokrasi menerusi suara rakyat melalui penentuan di Dewan Undangan Negeri.

Sekian, terima kasih.

ADUN2 Pembangkang Kedah
Bertarikh: 2 Februari 2016

---------------------------------------------

ALOR SETAR – Semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kedah dilaporkan telah sebulat suara menyatakan sokongan bagi mengekalkan Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar.

Menurut Adun PAS Alir Mengkudu, Ustaz Ahmad Yahya berkata mereka mengutuk sekeras-kerasnya tindakan untuk mengulingkan Mukhriz itu.

“Semua Adun Pembangkang Kedah mengambil sikap bersama, membantah sekeras-kerasnya tindakan sebahagian pemimpin BN negeri ini yang cuba menurunkan Dato’ Seri Mukhriz Mahathir dari kedudukannya selaku Menteri Besar melalui cara yang tidak bertatasusila,” katanya ketika membacakan pendirian tersebut sejurus selepas mereka mengadakan perjumpaan bersama anggota Jemaah Pemangku Sultan Kedah sebentar tadi.

Menurut Ahmad lagi proses menurunkan MB Kedah hanya boleh dilakukan melalui proses demokrasi.

“Jika Dato’ Seri Mukhriz dinaikkan melalui laluan demokrasi maka proses menurunkannya juga mestilah mengikut amalan demokrasi, tidak gopoh, berperaturan serta menghormati kehendak rakyat,” katanya lagi.

Pendirian yang disuarakan pembangkang itu memungkinkan episod percakaran politik ‘Langkah Kajang’ di Selangor yang berlaku sepanjang tahun 2014 berulang kembali yang menyaksikan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim bergelut dengan usaha PKR untuk menggulingkannya atas alasan tidak patuh arahan parti supaya meletakkan jawatan untuk digantikan dengan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Kemelut politik di Kedah menarik perhatian umum sejak lebih seminggu  lalu selepas sebahagian besar pemimpin UMNO negeri itu mengisytiharkan telah hilang kepercayaan terhadap Mukhriz sebagai Menteri Besar dan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri.

BLM.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena