GEORGETOWN - Pulau Pinang sekali lagi mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa apabila dinamakan sebagai satu daripada 17 destinasi yang harus dikunjungi pada tahun 2017 oleh stesen penyiaran Amerika Syarikat, CNN.    
Negeri yang dikenali sebagai Pulau Mutiara itu diletakkan di tangga kedua di belakang Prince Edward Island, Kanada dan merupakan antara tiga destinasi di Asia yang tersenarai dalam carta tersebut selain Thailand dan China.    
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, pengiktirafan itu akan menjadi perangsang kepada sektor pelancongan negeri yang kini terkenal di peringkat antarabangsa.    
"Saya berterima kasih kepada Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz kerana beliau banyak mempromosikan produk pelancongan di negeri ini di peringkat antarabangsa," katanya kepada pemberita di sini hari ini.    
Setiap destinasi dalam senarai itu dipilih oleh pakar-pakar pelancongan CNN di serata dunia mengenai tempat kegemaran mereka.    
Ini bukan kali pertama Pulau Pinang yang terkenal sebagai syurga makanan itu mendapat pengiktirafan.
Sebelum ini bandaraya Georgetown dinamakan oleh Forbes sebuah Majalah Perniagaan Amerika Syarikat, sebagai 10 destinasi pelancongan bajet terbaik untuk tahun 2016 dan Los Angeles Times memilih George Town antara 16 destinasi yang harus dikunjungi pada tahun lalu. - Bernama


Amalan tidak ambil hak rakyat harus bermula dari Najib


KUALA LUMPUR, 9 JAN: Jika benar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahukan pegawai-pegawai kerajaan bersikap telus dan amanah serta tidak menyalahgunakan dana awam, beliau haruslah mempraktikkannya terlebih dahulu.
Perkara ini, kata Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang boleh dimulakan Najib dengan menerangkan hal sebenar kepada rakyat berhubung wang ‘derma’ berjumlah RM2.6 bilion dan RM42 juta dari syarikat SRC International yang masuk ke akaun peribadinya.
“Jika tidak, ucapan Najib mengenai pegawai kerajaan tidak boleh mengambil hak rakyat hanyalah satu tindakan hipokrit,” katanya dalam satu kenyataan.
Ahli Parlimen Gelang Patah itu secara sinis menyatakan beliau akan ‘terkejut’ jika 99 peratus pegawai Jabatan Perdana Menteri yang mendengar ucapan Najib pagi tadi tidak terfikir tentang status Malaysia sebagai kleptokrasi global, skandal 1MDB dan gelaran ‘MO1’.
Ia berikutan ketiga-tiga isu berkenaan mendapat liputan luas seluruh dunia sehingga Najib pernah dikatakan sebagai antara Menteri Kewangan terburuk Asia.
Sebelum ini, pemimpin-pemimpin NGO seperti Cynthia Gabriel dari C4 dan Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah turut meminta Najib selaku ketua kerajaan menjadi contoh pentadbiran yang telus dan amanah kepada pegawai-pegawai lain. – Roketkini.com