Tuesday 17 January 2017

Perbicaraan semula 'Kes Bunuh Pengasas Ambank' (Siapa pula akan PANAS Punggung?) & Gua Musang: Mahkamah tolak permohonan robohkan sekatan Orang Asli.

Selasa, 17 Januari 2017
Foto Suara Rakyat.
Persoalan (1)..
Adakah pembunuhan pengasas AmBank ada kaitan dengan 1MDB?

"Pihak polis seharusnya menyiasat sama ada betul atau tidak bahawa pada Mac 2013, Hussein telah dilaporkan ke Bank Negara mengenai sejumlah besar wang yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib dan kemudiannya mengenai sejumlah besar wang yang dikeluarkan dari bank-bank tersebut; dan Hussein telah membuat laporan polis tentang perkara itu pada 28 Julai 2013 apabila tiada sebarang tindakan daripada Bank Negara," dakwa Ahli Parlimen Gelang Patah dalam satu kenyataan.

Persoalan (2)..
Adakah #MO1 & Perdana Menteri itu orang yang sama?



Mahkamah tolak permohonan robohkan sekatan Orang Asli

Mahkamah Majistret Gua Musang hari ini membatalkan permohonan sebuah syarikat pembalakan untuk meruntuhkan sekatan anti-pembalakan yang didirikan oleh Orang Asli di kawasan penempatan mereka.

Menurut peguam Siti Kasim yang mewakili masyarakat Orang Asli itu, mahkamah memutuskan bahawa mereka mempunyai hak untuk menduduki tanah berkenaan.
"Mahkamah bersetuju bahawa Orang Asli adalah penduduk yang sah, ini bermaksud mereka berkuasa di kawasan itu.
"Syarikat itu gagal membuktikan bahawa mengikut kuasa permit atau lesen yang diberikan, mereka (syarikat) adalah pemilik tanah itu," kata Siti Kasim.
Syarikat Jajaran Wawasan Enterprise memfailkan permohonan di bawah Seksyen 99 Kanun Prosedur Jenayah berhubung tanah di Pos Balar dan mendakwa masyarakat Orang Asli di Gua Musang mendirikan sekatan yang menghalang aktiviti pembalakan mereka.
Siti berkata, kemenangan hari ini akan menjadi satu ‘precedent’ untuk kes lain yang berkaitan pertikaian hak tanah Orang Asli.
Malah, katanya, masyarakat Orang Asli di Gua Musang kini akan menggunakan Seksyen 99 untuk memfailkan kes mahkamah terhadap syarikat pembalakan berkenaan.
Kebanyakan aktiviti pembalakan yang disekat oleh masyarakat Orang Asli mempunyai permit yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri Kelantan.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena