Friday 10 February 2017

[Video] Hamidah Osman (Bekas UMNO Gopeng) Najib 1MDB 'Ketua Sekalian Penyamun' & Industri automobil negara rosak jika salah pilih rakan Proton

Sabtu, 11 Februari 2017

Foto Otai BERSIH.
Bumi dipijak milik org...syabas pucuk pimpinan Malaysia..
Tak lama lagi negara pun kena jual lak..!!!


Industri automobil negara rosak jika salah pilih rakan Proton

Proton
Kesilapan memilih rakan niaga Proton dengan pemilikan 51% sahamnya boleh mengakibatkan 'pengherotan' yang akan merosakkan industri automobil negara, tegas Pengarah Strategi Amanah Dr Dzulkefly Ahmad.
Dr dzulkefly Ahmad kolumDr Dzulkefly Ahmad Menurut beliau, meskipun Syarikat Proton Holdings Bhd (Proton) bakal mendapat rakan strategik, pihak kerajaaan dan pengurusan Proton perlu memahami cabaran persaingan global yang menuntut kepimpinan syarikat mempunyai visi yang jauh dan tajam untuk berjaya dalam pertarungan global yang semakin sengit.
"Tidak cukup dengan langkah-langkah perlindungan atau polisi 'protectionist' sahaja sementara negara tidak kekal dengan komitmen untuk membuat pelaburan dalam teknologi, R&D dan modal insan yang tinggi bagi menjana sektor pembuatan yang berprestasi tinggi," ujarnya.
Beliau menambah, ketika Proton berusaha mencari rakan niaga strategi, kerugian yang ditanggung syarikat automobil negara itu tidak lagi mengejutkan pihak awam.
Syarikat kereta nasional itu, jelasnya pernah mempunyai simpanan tunai melebihi RM3 bilion tatkala diambil alih DRB HiCom.
Namun kini ia mengalami kerugian berjumlah RM1.4 bilion (atau 72 sen sesaham) pada tahun kewangan ketiga 2016.
Bagi tahun kewangan berakhir Mac 2016, DRB-Hicom merekodkan rugi bersih berjumlah RM991.90 juta, juga disebabkan prestasi Proton yang lemah.
Walaupun pada hakikatnya Proton sememangnya memerlukan rakan strategik sejak zaman pentadbiran Tun Mahathir Mohamad, namun jelas beliau, ia tidak dilaksanakan bagi menjaga kepentingan nasional.
Proton pada waktu itu, ujarnya adalah platform untuk membuat perolehan teknologi baru sebagai sebahagian polisi perindustrian.
"Kini Proton kembali mencari rakan strategik. Syarat pinjaman RM1.5 bilion yang diberikan kerajaan kepada Proton, kini sebuah syarikat GLC, adalah bersekali dengan syarat untuk Proton mencari satu rakan strategik yang kuat sementara pinjaman adalah untuk pembayaran pihak vendor," jelasnya.
Tiga nama pembida teratas adalah Geely Automobil dari China, PSA dari Perancis dan Renault SA.
"Spekulasi pembelian Geely ke atas Proton sudah viral. Geely sebuah perusahaan automotif swasta terbesar di China, berpusat di Taizhou, Zhejiang.
"Dikatakan kereta Geely paling laris di China beberapa tahun kebelakangan ini. lebih-lebih lagi setelah mengadakan kerjasama dengan Volvo yang dibeli pada tahun 2009," ujarnya.
Beliau berharap syarikat tersebut mampu merancakkan Malaysia sebagai pusat pembuatan berprestasi tinggi dan penjualan kereta keluarannya di rantau Asia Tenggara.
Geely juga diharap membantu Malaysia mengeksport jenama kereta Proton untuk dijual di China.
Bagaimanapun Dr Dzulkefly turut membangkitkan kerisauan pelbagai pihak tentang 'penaklukan China ke atas kedaulatan' negara ini.
"Perkara ini tentunya perlu diambil perhatian, khasnya perihal ekosistem yang unik dalam negara ini.
"Tambahan pula, bagi setiap peralihan kepimpinan dan pengurusan, hanya satu set kroni baru sahaja yang bertukar tanpa melonjakkan prestasi pencapaian dan teknologi, sementara yang berpeluang membolot keuntungan melakukannya secara rakus dan tamak.
"Penting meletakkan kepimpinan yang tepat dan wajar untuk memahami cabaran persaingan global yang sengit dalam industri automobil ini," tegas beliau.
Tulisan lanjut Dr Dzulkefly boleh diikuti dalam mingguan Amanah keluaran terbaru.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena