Friday 10 February 2017

[Video] Tak Curi Duit? Najib Cakap Dengan KAMBING Boleh Lah! Zaid Ibrahim: Dari UMNO, PKR, KITA akhirnya DAP...PRU14 bahang orang Melayu kian menolak UMNO semakin terasa.

Sabtu, 11 Februari 2017

Zaid Ibrahim: Dari UMNO, PKR, KITA akhirnya DAP

oleh 

Umum jarang peduli dengan kemasukan orang biasa-biasa ke dalam parti politik. Apatah lagi DAP. Bila peniaga gerai, buruh kasar, anak muda main gitar tepi sawah isi borang DAP; tidak ada sesiapa peduli pun mahu bertanya ‘Apa yang awak boleh sumbang kepada DAP?’ Kita pakat-pakat faham bahawa kemasukan itu sekadar untuk menyatakan sokongan. Tiada rencana panjang mahu memperoleh pengaruh dan kuasa.
Justeru tidak hairan apabila sosok seperti Datuk Zaid Ibrahim hari ini menghantar permohonannya untuk ikut bergabung dengan DAP, habis semuanya resah dan gelisah tentang apa tujuan sebenar bagi Zaid untuk menyertai parti tesebut.
Zaid sudah bertukar parti politik dari UMNO, ke Parti Keadilan Rakyat, kemudian meninggalkan parti itu untuk menubuhkan partinya sendiri yang dinamakan KITA, dan kemudian kini beralih menuju DAP. Lebih hairan lagi, beliau memilih DAP, ketimbang parti baru Tun Mahathir.
Sebagai mukadimah sembang-sembang kami sehari sebelum Zaid mengumumkan masuk DAP, beliau menegaskan bahawa beliau tidak meninggalkan UMNO.
“Itu jauh berbeza. Saya dipecat dari UMNO, disebabkan pendirian saya tentang ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Saya tidak keluar dari UMNO”
“Tapi ya, saya meninggalkan PKR,” ujarnya, sambil menambah bahawa hubungan beliau dengan Datuk Seri Anwar dan rakan-rakan parti tersebut masih baik seperti biasa.
Bagi beliau, menyertai DAP ertinya menyumbang kepada koalisi besar pembangkang dalam Pakatan Harapan menjelang Pilihanraya Umum ke-14 yang bakal tiba tidak berapa lama saja lagi.
“Saya pasti akan bercakap dengan orang Melayu bahawa DAP ialah sebuah parti yang bagus.
“Ia sebuah parti yang moden dan progresif. Saya akan pasti cuba untuk memujuk sokongan orang Melayu terhadap DAP. Mungkin sebahagian akan ikut menyertai parti,” katanya sambil menyaksikan persiapan untuk sidang media khasnya.
Sidang media yang sepatutnya berlangsung di sebuah kelab, akhirnya terpaksa dipindah ke kediaman beliau sekeluarga pada saat akhir. Zaid mengandaikan terdapat campur tangan UMNO dalam perpindahan tergesa-gesa itu lantaran ketakutan parti tersebut terhadap peningkatan sokongan Melayu kepada DAP.
“DAP sentiasa konsisten melawan rasuah, dan itu sangat bagus,” tambahnya.
“Negara kita sedang berhadapan masalah rasuah. DAP lebih terkedepan dan sentiasa konsisten dalam penentangannya terhadap rasuah dan salah guna kuasa.”
“Adalah lebih baik untuk kita mengetahui siapa sebenarnya kawan dan lawan dan mencari platform sepunya. Dengan PAS, kita akan mendapat masalah.”
Melihat kepada kedudukan parti baru Mahathir yang kian mengisi vakum kepimpinan Melayu, Zaid merasakan kemasukan beliau ke dalam DAP akan tambah memperkuatkan pengaruh politik pembangkang terhadap pengundi Melayu yang kian menolak UMNO.
“Saya boleh bekerjasama dengan para progresif dalam Bersatu dan Amanah, dan bersama-sama kita akan mampu mendapatkan undi Melayu.” – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena