Thursday 6 September 2018

[Video FGV DILANGGAR 'GARUDA FORENSIK', Siapa kena?] Peneroka Felda tidak dapat dividen, keuntungan operasi FGV Holding tahun ini?

Jumaat, 7 September 2018

Jho Low The 1MDB Pirate - Bersih Demonstration
Tumpang sekole.

Peneroka Felda tidak dapat dividen, keuntungan operasi FGV Holding tahun ini?

Timbalan Menteri (Undang-Undang) di Jabatan Perdana Menteri Mohamad Hanipa Maidin melahirkan rasa simpati kebarangkalian 33 peratus peneroka Felda tidak akan memperoleh dividen sebagai pemegang saham FGV Holding Berhad (FGV).
Beliau berkata, jika benar seperti dilaporkan media bahawa FGV tidak dapat membayar dividen kepada peneroka, ia juga akan membabitkan pembayaran keuntungan operasi FGV sebanyak 15 peratus kepada peneroka, berkemungkinan juga tidak akan dibayar.
“Akhbar The Malaysian Reserve malaporkan bahawa FGV Holdings Berhad mungkin tidak dapat membayar dividen kepada para pemegang saham ( shareholders ) tahun ini. Jika betul, kesian kepada para peneroka Felda yang pegang saham FGV.
“Untuk rekod pada tahun 2012, satu perjanjian pajakan ( a leased agreement ) telah dimasuki antara Felda dan FGV.
“Berdasarkan perjanjian pajakan tersebut ,antara lain, FGV ada beberapa obligasi ke atas Felda. Antaranya , obligasi pembayaran kepada Felda RM 250 juta setahun.
“Di samping itu, FGV juga berobligasi untuk bayar dividen kepada para pemegang saham dan juga membayar 15% keuntungan operasi kepada Felda.
“Nampaknya, bayaran dividen dan 15% keuntungan operasi itu mungkin tidak dapat dibayar pada tahun ini,” tulisnya di facebook .
Katanya, sejumlah 33 peratus daripada pemegang saham FGV adalah peneroka Felda. Sehingga kini 335,000 hektar daripada 850,000 hektar tanah milik Felda dikendalikan oleh FGV berdasarkan perjajian pajakan yang beliau rujuk itu.
“Sebelum ini kita mungkin pernah mendengar kisah di mana audit forensik dilakukan oleh FGV bagi menyiasat beberapa “dubious deals” termasuklah pengambilan sebuah syarikat perladangan sawit yang rugi ( a loss-making palm plantation company ) yang dilaporkan kos pengambilannya bernilai RM 1.1 bilion.
“Selain itu, juga dilaporkan pelaburannya di dalam sektor hartanah kondomenium mewah di The Tropika yang terletak di tengah bandaraya KL.
“FGV juga baru-baru ini mengisytiharkan kerugian RM 23.2 juta pada suku akhir kedua yang berakhir pada 30 Jun 2018.
“Apapun, simpati kita kepada para peneroka Felda,” ujarnya.
MD.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena