Sunday, 26 January 2014

Pencerobohan kali kedua Tentera Laut China di James Shoal 80 km dari Sarawak ... Siapa Peduli?

Isnin, 27 Januari 2014

Tiga Kapal Perang China menceroboh, Menteri buat bodoh?

Mungkin bagi mereka mempertahankan Najib dari serangan 'Kangkung' lebih penting dari mempertahankan kedaulatan negara..

Maka tak ada siapa yang peduli dengan pencerobohan kali kedua Tentera Laut China ini..

Semalam agensi berita Xinhua melaporkan... Tiga kapal China pada hari Ahad dilaporkan meronda James Shoal , kawasan yang juga dituntut oleh Malaysia, James Shoal , kira-kira 80 km ( 50 batu) dari Sarawak di pulau Borneo.

Di mana dalam insiden pencerobohan terbaru ini tentera dan pegawai-pegawai di atas kapal bersumpah untuk melindungi kedaulatannya , dalam tanda terbaru ketegasan wilayah Beijing di Laut China Selatan.

Kumpulan itu terdiri daripada sebuah kapal amfibia pendaratan, Changbaishan , dan dua kapal pemusnah.

” Pada majlis itu diadakan di kawasan Zengmu Reef, tentera dan pegawai-pegawai di atas kapal bersumpah dengan keazaman untuk melindungi kedaulatan negara dan kepentingan maritim, ” kata Xinhua.

Zengmu Reef adalah istilah Cina untuk James Shoal.

Xinhua berkata panglima armada Jiang Weilie ” menggesa tentera dan pegawai-pegawai untuk sentiasa bersedia untuk melawan, meningkatkan keupayaan pertempuran dan memimpin bala tentera untuk membantu membina negara ini menjadi sebuah kuasa maritim. “

China dalam pertikaian semakin memuncak dengan negara jiran terhadap dakwaan bahagian minyak dan gas yang kaya di Laut China Selatan yang berpotensi.

China meletakkan tuntutan kepada hampir seluruh laut, yang direntasi oleh laluan perkapalan penting. Beijing menganggap James Shoal sebagai bahagian selatan wilayah negara.

Mac tahun lalu, Malaysia membantah kemasukan empat kapal Cina di James Shoal...

Mana Pak Menteri?.. Nak biar jadi macam Lahad Datu jugak ke?.. musuh dah bertapak hingga siap mendirikan khemah dan memasang jerangkap samar baru nak bertindak?
Posted by Anak Sungai Derhaka

PENCEROBOHAN EMPAT KAPAL TENTERA CHINA DI JAMES SHOAL - MENTERI BUAT DONO

Kita mulakan sembang kita hari ini dengan membaca berita dari ARAB NEWS bertarikh  Monday, 27 January 2014 | 26 Rabi'ul Awwal 1435 AH

CHINESE SHIPS PATROL AREA CONTESTED BY MALAYSIA
BEIJING: Three Chinese ships on Sunday patrolled the James Shoal, an area also claimed by Malaysia, and soldiers and officers on board swore to safeguard its sovereignty, in the latest sign of Beijing’s territorial assertiveness in the South China Sea.
The group was made up of an amphibious landing craft, the Changbaishan, and two destroyers, state news agency Xinhua said. 
“During the ceremony held in the Zengmu Reef area, soldiers and officers aboard swore an oath of determination to safeguard the country’s sovereignty and maritime interests,” Xinhua said. Zengmu Reef is the Chinese term for James Shoal.
Xinhua said the fleet commander Jiang Weilie “urged soldiers and officers to always be prepared to fight, improve combat capabilities and lead the forces to help build the country into a maritime power.” 
China is in an increasingly angry dispute with its neighbors over claims to parts of the potentially oil and gas-rich South China Sea. China lays claim to almost the whole of the sea, which is criss-crossed by crucial shipping lanes. 
Beijing regards the James Shoal as the southernmost part of the country’s territory.
Last March, Malaysia protested against the incursion of four Chinese ships in James Shoal, about 80 km (50 miles) off Sarawak on Borneo island. Chinese sailors fired guns in the air during the visit to the shoal. In April, a Chinese maritime surveillance ship returned to James Shoal to leave behind steel markers to assert its claim. 
China upset the Philippines and the United States this month when rules went into force demanding fishing boats seek permission to enter waters under the jurisdiction of China’s southern province of Hainan, an area the provincial government says covers much of the South China Sea. 
Vietnam, Taiwan, Brunei, Malaysia and the Philippines also claim other parts of the South China Sea. China has a separate dispute with Japan in the East China Sea.http://www.arabnews.com/news/515571

BERITA TERDAHULU..........
Tuesday, November 26, 2013
KEJADIAN pencerobohan Tentera laut China di James Shoal

KEJADIAN pencerobohan Tentera laut China di James Shoal. Saya tahu ramai yang agak panas dengan berita ni. To be fair semasa tu kebanyakkan kapal2 TLDM, Maritim dan PDRM berada di Lahad Datu melaksanakan Blockade keatas pengganas Kiram.
Namun begitu sebuah kapal kita sebenarnya berjaya mengesan Fleet kapal China ni dan cuba menghalang dengan memberi amaran kepada mereka supaya meninggalkan James Shoal. Kisah ni samar2 sahaja tetapi di akui sendiri oleh PTL dalam temubual bersama BERNAMA.
http://malaysiaflyingherald.wordpress.com/2013/04/16/rmn-ship-tracks-plan-naval-manouvers-at-james-shoal/


Read more: http://www.lusuka.com/2014/01/pencerobohan-empat-kapal-tentera-china.html#ixzz2rZqc7IZx
Under Creative Commons License: Attribution


Pendek cerita kapal-kapal China tu buat tak endah je dengan amaran yang di berikan. Siap deploy hovercraft bagai. Tolong lah wahai MENHAN. Umumkan lah upgrade NGPV secepat mungkin.http://malaysiamilitarypower.blogspot.com/2013/11/kejadian-pencerobohan-tentera-laut.html?m=1
Dalam sebuah negara kaya seperti Malaysia adalah tidak munasabah kedaulatan negaranya dicabul dengan mudah tanpa daya mempertahankan diri. Berbilion duit negara dibelanjakan untuk memperkukuh sistem pertahanan tapi apa yang rakyat nampak hanyalah kapal sepam tak boleh menyelam.

Sudah sampai masanya semua pemimpin negara membuka mata akan kepentingan memperkuat sistem ketenteraan Malaysia.

Read more: http://www.lusuka.com/2014/01/pencerobohan-empat-kapal-tentera-china.html#ixzz2rZqut7Vf
Under Creative Commons License: Attribution

Posted by 

0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena