Monday 27 January 2014

Subhanallah..(Video) Inilah Pokok Yang Meneduhi Rasullullah Masih Hidup Subur...

Isnin, 27 Januari 2014
Kisah pokok yang melindungi Rasulullah S.A.W yang masih hidup dan segar sehingga hari ini.





Pokok yang adanya keberkatan Rasulullah S.A.W,yang mana pokok ini pernah melindungi Rasulullah S.A.W.

Firman Allah S.W.T:



24. tidakkah Engkau melihat (Wahai Muhammad) Bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah Yang baik adalah sebagai sebatang pohon Yang baik, Yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.

25. Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa Dengan izin Tuhannya. dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).

(Ibrahim:24-25)

Pokok ini telah diberkati dan hidup dengan sebab disentuh oleh Rasulullah S.A.W.




Insiden ini terjadi semasa junjungan kita ,Rasulullah S.A.W berumur 12 tahun (1459 Hijrah yang lepas).Pokok yang mana tempat Rasulullah S.A.W. berehat telah dipelihara oleh Allah S.W.T untuk jangka masa yang sangat panjang sehingga hari ini. Pokok ini sahaja yang ada di dalam kawasan 100 kilometer persegi di kawasan padang pasir di utara Negara Jordan.


Satu penghayatan dari tema iaitu mencitai Rasullah S.A.W,memuliakan tinggalan Rasullah,kemuliaan dan kasih. Filem pendek ini menceritakan tentang perjumpaan Nabi Muhammad S.AW semasa kecil dengan seorang paderi kristian bernama Bahira. Perjumpaan ini berlangsung dibawah sebuah pokok. 400 tahun kemudian,pokok yang sama telah dijumpai dan masih hidup dan berdaun di padang pasir di utara Jordan. Satu-satunya pokok yang hidup di dalam kawasan 100 kilometer persegi di dalam kawasan yang kering.
Pokok ini ada kaitan dengan kehidupan Rasulullah S.A.W tempat ziarah para jemaah umrah dan haji jika mereka singgah di Jordan..


Baginda S.A.W duduk di bawah pokok ini,dan ia memberi reaksi kepada Baginda S.A.W dan inilah yang membuat pokok yang menjadi bukti benda hidup kepada Nabi SA.W.,yang mana di dalam bahasa arab,ia dipanggil `Sahabi`.

(Putera Ghazi bin Muhammad,Jordan)


Di tempat ini,kita berdoa kepada Allah S.W.T,supaya hati kita ini adanya kecintaan kepada Rasulullah S.A.W.

(Hazrat Shaykh Dr. Muhammad Sa‘id Ramadan Al-Buti Hafizahullah)


Perkara yang paling layak untuk kita sayangi dan kasihi ialah perkara yang membawa kita dari kedalaman sebuah kegelapan dan membangkitnya dengan mengenalkan kita pada Allah S.W.T yang Maha Tinggi. Panggilan Rasul yang mulia iaitu Habibullah S.A.W,iaitu kekasih Allah S.W.T. Atas perkara inilah,rasa kecintaan pada Rasulullah S.A.W boleh dipraktikkan dan diamalkan dengan emosi dan kecintaan pada agama islam.

(Hazrat Sheikh Abdal Hakim Murad Hafizahullah)


Hazrat Shaykh Dr. Muhammad Sa‘id Ramadan Al-Buti Hafizahullah di kawasan pokok yang pernah melindungi Rasulullah S.A.W

Hazrat Sheikh Abdal Hakim Murad Hafizahullah, Hazrat Al-Allamah Sheikh Habib Ali Al-Jifri Hafizahullah, Putera Ghazi bin Muhammad dan Hazrat Shaykh Dr. Muhammad Sa‘id Ramadan Al-Buti Hafizahullah berada di bawah pokok yang pernah melindungi dan emnajdi tempat rehat kepada Rasulullah S.A.W.


kita mestilah mampu untuk mengaplikasikan suatu perkara dengan cara yang betul,dari satu perkara kepada reality yang lain. Adanya,di dalam perasaan kita, satu dimensi menegak yang pergi secara mendalam di dalam hati kita melalui minda kita .satu garisan yang sangat penting.inilah dalam sebuah pokok.akarnya sebenarnya adalah realiti iman di dalam hati kita. Untuk kebanyakan manusia,pokok ini telah kering dan hampir mati kerana kita tidak menjaga asasnya iaitu akar.secara virtual,ianya ada tetapi tidak sebenarnya,dan kehidupan kerohanian kita mestilah menjaga pokok ini dengan menajaga akarnya iaitu dengan memperbaiki iman di dalam hati kita."

(Prof. Seyyed Hossein Nasr)


Rujukan.
diterjemah dari laman web:
http://salafiaqeedah.blogspot.com/2010/12/only-living-sahabi-tree.html

 Pokok Yang Meneduhi Rasullullah Masih Hidup Subur...

Isu-Isu Semasa
Community · 7,159 Likes
Subhanallah... Sungguh Allah Maha Besar dg segala Kekuasaan-NYA. Pohon ini sudah berusia beribu tahun sejak dari zaman nabi ianya hidup!!!!
Yang dimaksud dengan Pohon Nabi adalah Pohon yang pernah menanungi Nabi Muhammad Saw. dari terik matahari. Pohon Nabi ini sudah berumur ribuan tahun, namun anehnya Pohon Nabi ini masih hidup dan berbuah.
Pohon Nabi ini sekali lagi menjadi bukti kenabian Nabi Muhammad Saw. Dan sepertinya Pohon Nabi ini sengaja dibiarkan hidup oleh Allah Swt. agar menjadi pengingat, kenangan dan bukti sejarah masa lalu. Pohon ini adalah pohon yang penuh keberkahan, pohon ajaib, pohon keramat dan pohon yang aneh.
Dulu ketika Rasulullah Saw. melakukan perjalanan menuju Syam bersama Maisarah (pembantu Sayyidatuna Khadijah Ra.) untuk berdagang, Rasulullah Saw. pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana. Pada saat Rasulullah Saw. berteduh di bawahnya, dahan dan ranting-ranting pohon ini bergerak menaungi beliau Saw. dari panasnya terik matahari.
Seorang rahib (pendeta) yang melihat kejadian ini, lantas mendatangi Maisarah dan menunjukkan kepadanya pohon tempat berteduh Rasulullah Saw. itu seraya berkata: "Hanya seorang Nabi saja yang berteduh di bawah pohon itu."
Lihatlah sampai hari ini pohon tersebut tetap subur walaupun berada di tengah-tengah padang pasir yang kering kerontang serta tiada tumbuhan yang hidup sepertinya. Allah Swt. menghidupkannya dengan kehendakNya.
Nukilan Oleh 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena