Monday 25 January 2016

TH belumlah terlewat mengumumkan dividen! Jamil Khir dan Abdul Azeez bertanggungjawab...

Isnin, 25 Januari 2016

TH Belum Terlewat Umum Dividen, Tapi...

EKORAN pertanyaan pembahas Ummu Aiman mengenai pengumuman dividen (bonus) Tabung Haji (TH) yang saya ulas ringkas dalam perkara 18 posting yang lalu, saya telah membuat beberapa pertanyaan dan penyelidikan ringkas. 

Daripada maklumat yang saya peroleh dan apa yang saya fahami mengenai urus tadbir TH, hal-hal berikut perlu dipertimbangkan.

1. Tanda tanya dan kerisauan timbul kerana batas waktu (deadline) pengumuman dividen (bonus) bagi tahun kewangan 2015 dijangkakan pada 22 Januari 2016.

2. Ini adalah kerana tahun lalu, dividen (2014) diumumkan pada 22 Januari 2015. Kadar dividen (bonus) tahun lalu adalah lapan peratus.

3. Tapi TH belumlah terlewat mengumumkan dividen sebab sebelum ini ia pernah membuat pengumuman pada 30 Januari (bagi tahun kewangan 2013) dan 7 Februari (bagi tahun kewangan 2012).
Menabung dan ke Makkah melalui TH
4. Dalam beberapa tahun sebelum dan selepas PRU 2013, TH membayar dividen dan memberi bonus melebihi tahap keuntungannya, mungkin dengan menggunakan rizab. 

5. Yang lebih menjadi kemusykilan adalah kesan kelembapan ekonomi, kejatuhan teruk pasaran ekuiti dan keterdedahan (exposure) TH kepada skandal hutang 1MDB ke atas prestasi kewangannya.

6. Selain kontroversi pembelian tanah 1MDB di projek Tun Razak Exchange (TRX), TH juga memberi hutang yang besar kepada 1MDB melalui pembelian bon 1MDB.

7. Apa-apa yang tidak baik, sekiranya berlaku, akan mengancam kepentingan penyimpan TH dan keyakinan terhadapnya.

8. Seandainya hal ini terjadi, ia adalah sabotaj ekonomi dan akidah kerana majoriti yang menabung dengan TH adalah orang miskin dan mereka berbuat demikian semata-mata untuk menunaikan ibadat haji.

9. Orang seperti Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib bin Abdul Razak, Menteri Agama (Datuk Seri) Jamil Khir Baharom, Pengerusi TH, (Datuk Seri Panglima) Abdul Azeez Abdul Rahim dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TH, (Tan Sri) Ismee Ismail akan dipertanggungjawabkan jika TH mengalami musibah.
Jamil Khir (kanan) dan Abdul Azeez bertanggungjawab
10. Adalah mustahil mereka tidak tahu atau tidak diberi amaran kerana TH, sebagai Institusi Kewangan Bukan Bank (non-bank financial institution), turut dikawal selia oleh Bank Negara. Atau apakah Bank Negara juga bersubahat? 

11. Perkara 22 Akta TH 1995 tidak membenarkannya mengisytiharkan pengagihan dividen dan bonus kepada pendeposit sekiranya nilai aset kurang daripada nilai kesemua tanggungan (obligations).

12. Buat masa ini kita hanya boleh berkata: “Kami berlindung dengan Allah daripada perkara-perkara buruk menimpa kami.”

Wallahuaklam.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena