Tuesday 28 June 2016

[Video] Letupan di Puchong bukan serangan pengganas...Penyokong IS dakwa letupan Puchong balasan tak hormat Ramadan?

Rabu, 29 Jun 2016

Letupan bom di Puchong bukan serangan pengganas

June 28, 2016
Abdul Rahim berkata, polis akan menyiasat jika kes itu bermotifkan musuh perniagaan, dendam atau mangsa merupakan sasaran penjenayah.

movida-1
KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Rahim Jaafar menafikan letupan bom di sebuah pub di Puchong, awal pagi tadi ada kaitan dengan serangan pengganas.
“Kita akan menyiasat sama ada ia bermotifkan musuh perniagaan, dendam atau mangsa merupakan sasaran orang yang melakukan kejadian itu,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Letupan itu yang dipercayai berpunca daripada bom tangan berlaku kira-kira jam 2.15 pagi ketika pengunjung premis hiburan itu sedang menyaksikan perlawanan bola sepak Euro 2016.
Akibat letupan itu, empat lelaki dan tiga wanita tempatan serta seorang wanita warga China cedera.
Abdul Rahim berkata, lima daripada mangsa cedera dihantar ke Hospital Serdang manakala tiga lagi dihantar ke Hospital Sunway.
Kes itu disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh.
Sementara itu, kejutan ulang tahun perkahwinan kedua buat seorang wanita berakhir dengan tragedi apabila beliau bersama suami serta enam yang lain cedera dalam letupan bom itu.
Bavani bersama suaminya, S Jaiseelan yang kedua-duanya berusia 32 tahun kini dirawat di sebuah hospital swasta akibat cedera parah.
Adik lelaki Jaiseelan, S Kavilan berkata, abangnya dimasukkan ke Unit Dependensi Tinggi hospital itu akibat cedera parah di bahagian leher dan kakinya, manakala kakak iparnya akan dibedah petang ini selepas satu daripada pergelangan tangannya retak.
“Saya bersama abang dan kakak ipar semalam sebab abang ajak saya sambut ulang tahun mereka, tetapi saya pulang awal.
“Abang saya berhasrat buat kejutan untuk isterinya dan pub ini adalah tempat isterinya mahu pergi. Jadi, semalam buat kali pertamanya mereka mengunjungi pub ini…tak sangka jadi begini,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.
Kavilan, 27, berkata beliau dan abangnya yang bekerja sebagai pemandu peribadi serta kakak iparnya berada di premis hiburan itu sejak 12 malam tadi sebelum beliau meninggalkan premis itu sekitar 30 minit sebelum kejadian.
“Abang saya baru sahaja menjalani prosedur angiogram bagi rawatan jantungnya. Beliau mengambil ubat cairkan darah, jadi bila badannya luka, darah susah berhenti…sebab itu keadaannya teruk sedikit.
“Sepatutnya, hari ini abang ada temu janji susulan dia dengan doktor,” katanya.
Sementara itu, seorang mangsa lelaki yang enggan dikenali berkata, ketika letupan itu berlaku boleh dikatakan semua pengunjung yang ada di dalam premis terpelanting.
“Telinga saya pun pekak sekejap. Lepas beberapa jam baru saya okey. Dua kawan saya cedera ringan dan sudah dapatkan rawatan,” katanya yang berada di premis itu bersama empat rakan semasa kejadian itu.
Kereta miliknya yang diparkir kira-kira 30 meter dari premis itu turut rosak dengan cermin tingkap di bahagian pemandu pecah.
Bagaimanapun katanya, beliau dan rakan-rakannya tidak nampak kelibat suspek.
– BERNAMA
FMT

Penyokong IS dakwa letupan Puchong balasan tak hormat Ramadan

 | June 28, 2016
Muhamad Wanndy mendakwa letupan itu dilakukan dua anggota IS atau Junud Khilafah Wilayah Malizia.
movida_bom_isis_6001
PETALING JAYA: Seorang individu yang mendakwa dirinya anggota IS mengakui letupan bom di sebuah pub di Puchong, awal pagi tadi adalah angkara IS.
Sin Chew Daily melaporkan polis daripada Bahagian Counter Terrorism dan Jabatan Siasatan Jenayah sedang menjalankan siasatan, termasuk daripada sudut serangan pengganas.
Menurut laporan akhbar berbahasa Cina itu, Muhamad Wanndy Mohamad Jedi (menggunakan nama Abu Hamzah Al-fateh di Facebook) yang merupakan anggota IS dan kini berada di Syria memuat naik status di Facebook mendakwa serangan itu dilakukan dua anggota IS atau Junud Khilafah Wilayah Malizia.
Letupan itu adalah hukuman buat mereka yang tidak menghormati bulan Ramadan dengan menjalankan aktiviti maksiat.
“Selepas bertawakal dan memohon pertolongan daripada ALLAH S.W.T dua orang junud khilafah wilayah malizia telah melancar serangan berbarakah pertama di jantung ibu negara malaysia iaitu kuala lumpur dengan menarget sebuah kelab malam yang dipenuhi kafir harbi dengan sebuah grenade..serangan itu mengakibatkan sejumlah daripada mereka tercedera dan merosakkan kelab malam tersebut yang tidak menghormati bulan ramadhan dengan menjalankan aktiviti maksiat..umat islam diminta agar menjauhi pusat-pusat maksiat atau menjadi ansar thoghut agar kalian tidak menjadi target..tinggalkan pekerjaan sebagai ansar thoghut dan bertaubatlah kepada ALLAH S.W.T,” demikian status yang dimuat naik ke Facebook.
Muhamad Wanndy, 26, adalah rakyat Malaysia berasal dari Durian Tunggal, Melaka yang muncul dalam rakaman video dimuat naik ke laman Facebook Abu Hamzah Al-Fateh pada 22 Februari 2015, di mana seorang rakyat Syria disembelih di kem tahanan Raqqa, Syria kerana didakwa menjadi pengintip rejim tentera Presiden Bashar al Assad.
Pagi tadi, Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Rahim Jaafar menafikan letupan bom di Puchong itu ada kaitan dengan serangan pengganas.
“Kita akan menyiasat sama ada ia bermotifkan musuh perniagaan, dendam atau mangsa merupakan sasaran orang yang melakukan kejadian itu,” kata Abdul Rahim.
Letupan yang dipercayai berpunca daripada bom tangan itu berlaku kira-kira jam 2.15 pagi ketika pengunjung premis hiburan berkenaan sedang menyaksikan perlawanan bola sepak Euro 2016 menyebabkan empat lelaki dan tiga wanita tempatan serta seorang wanita warga China cedera.
FMT

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena