Wednesday 24 August 2016

#NajibLebihKayaDariPetronas? Keuntungan Petronas merudum dari RM11.7 billion ke RM1.6 billion

Rabu, 24 Ogos 2016
Derma Najib: RM2,600,000,000
Untung Petronas: RM1.6 bilion

#NajibLebihKayaDariPetronas


Keuntungan Petronas merudum dari RM11.7 billion ke RM1.6 billion

Keuntungan Petronas merudum
Keuntungan Petronas bagi suku kedua tahun ini jatuh 85 peratus berikutan harga minyak rendah apabila melaporkan untung bersih RM1.62 bilion dalam tempoh itu daripada RM11.07 bilion tahun lalu.
Petronas dalam satu kenyataan menyatakan pendapatan syarikat ialah RM48.44 bilion, kurang 21 peratus daripada tempoh sama pada 2015.
Petronas menjangkakan terus menerima kesan daripada harga minyak tidak seimbang sepanjang tahun ini.

“Walaupun harga minyak mentah pulih sedikit, lebihan bekalan dan keadaan lembap menyebabkan ketidaktentuan masih kekal,” kata kenyataan itu.
Ekonomi Malaysia merupakan ketiga terbesar di Asia Tenggara, tetapi kini terpaksa berdepan dengan kejatuhan harga minyak dan permintaan dari luar menyebabkan pendapatan berkurangan dan tekanan ke atas ringgit.
Malaysia juga digegarkan dengan skandal kewangan susulan dakwaan berbilion ringgit dilesapkan daripada sebuah dana pelaburan milik negara yang diasaskan perdana menteri.
Awal bulan ini, pertumbuhan ekonomi Malaysia pada 4 peratus bagi tempoh setahun April-Jun, iaitu kadar pertumbuhan paling perlahan sejak berada pada 1.1 peratus ketika krisis ekonomi global pada 2009.
Bulan lalu, Malaysia buat pertama kali dalam tujuh tahun mengumumkan pemotongan kadar faedah.
Harga minyak juga mengalami kejatuhan di pasaran saham berikutan lebihan bekalan, susut lebih 20 peratus dan ditutup pada AS$40 setong buat pertama kali sejak April.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena