Wednesday 31 August 2016

[Video] 'PAS 'goyang kaki' perintah Kelantan, AMANAH minta izin ambil alih'.

Rabu, 31 ogos 2016

Image result for Tugu peringatan banjir kuala krai
Image result for Tugu peringatan banjir kuala krai
Tugu peringatan banjir dibina di Kuala Krai

 Oleh Azman Mahmood bhkb@bh.com.my

MENTERI Besar Datuk Ahmad Yaakub menandatangani plak pada majlis perasmian Tugu Peringatan Banjir Kuala Krai, Kuala Krai, hari ini. - Foto Fathil Asri

KUALA KRAI: Bagi mengingati kejadian banjir besar yang melanda negeri ini pada akhir 2014, kerajaan negeri membina sebuah Tugu Peringatan Banjir Kuala Krai. 

Menteri Besar Datuk Ahmad Yaakub, berkata tugu yang dibina di Guchil itu juga akan menjadi sumber maklumat bagaimana kesusahan penduduk menghadapi bencana bah kuning yang terbesar dalam sejarah banjir di negeri ini selain sebagai produk pelancongan. 

Beliau berkata, monumen itu juga secara tidak langsung sebagai tanda penghargaan kepada semua pihak termasuk kepada kerajaan Pusat, badan bukan kerajaan (NGO), sektor swasta, orang perseorangan dan semua yang terbabit membantu mangsa banjir dan menjalankan program pemulihan banjir. 

"Pembinaan tugu ini diharap menjadi satu kenangan peristiwa banjir besar yang dikenali sebagai bah kuning untuk selama-lamanya. Tugu ini juga lambang kerjasama semua pihak dan bukti keprihatinan rakyat Malaysia dalam membantu rakyat Kelantan ketika menghadapi musibah itu," katanya. 

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas perasmian tugu berkenaan yang turut dihadiri Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas, Datuk Md Alwi Che Ahmad, Yang Dipertua Majlis Daerah Kuala Krai (MDKK). 

Mengenai pembinaan rumah mangsa banjir, Ahmad berkata, sehingga kini kerajaan negeri sudah menyiapkan 68 peratus iaitu lebih 360 unit rumah. 

"Hanya di Gua Musang yang belum mula kerana ada kaitan dengan infrastruktur yang dikendalikan oleh Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK). Projek yang sedang berjalan ada yang akan siap akhir tahun ini dan tahun hadapan," katanya.

www.bharian.com.my

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena