Thursday 25 August 2016

[Video] Tangkap MO1! Saman Amerika Syarikat (DoJ) ikut prosedur jenayah..."Balaci Umno aje yang anggap saman itu bukannya jenayah".

Jumaat, 26 Ogos 2016




SELAMAT MENYAMBUT HARI WANITA 2016
daripada:
Angkatan Wanita Amanah Negara (AWAN)
KAWASAN SERDANG


Seleweng dana 1MDB: Saman Amerika Syarikat ikut prosedur jenayah

Saman sivil dikemukakan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat (AS) pada 20 Julai lalu adalah mengikut undang-undang jenayah, tegas bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia, Zainur Zakaria.
Menurutnya, butiran penyelewengan dalam saman sivil tersebut begitu terperinci dengan siasatan dilakukan oleh pihak Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI).
"Bagi balaci Umno yang anggap saman itu bukannya jenayah, mereka salah. Kalau tiada perlakuan jenayah, mereka tidak boleh lancarkan saman sivil itu,” ujarnya dalam forum 1MDB: Ke Mana Hujungnya?, 24 Ogos lalu.
Zainur turut membacakan butiran jenayah yang dilakukan oleh mereka yang dinamakan dalam tuntutan pihak AS itu antaranya Jho Low dan Riza Aziz yang membabitkan ratusan juta ringgit.
"Paling kita marah apabila sejumlah RM2.8 bilion mengikut dokumen (DoJ) ini yang masuk ke akaun Malaysian Official 1 melalui Ambank dan disahkan Peguam Negara," katanya.
Beliau yang merupakan peguam kepada Datuk Husam Musa dan Mathias Chang di Malaysia dalam pemfailan tuntutan (class action) bagi menuntut ganti rugi daripada ‘perompak’ 1MDB turut menyatakan penghargaan kepada AS.
"Saya berterima kasih kepada DoJ yang sudi mengambil tindakan itu padahal polis, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah), Bank Negara dan Peguam Negara cuci tangan," ujarnya.
Mana pergi RM14 bilion?
Menempelak sikap pengurusan tinggi 1MDB yang menafikan firma pelaburan negara itu, Zainur mempersoal sejumlah besar wang yang sehingga kini masih tidak diketahui statusnya.
"Mana pergi RM14 bilion ini kalau tidak berlaku kerugian seperti didakwa 1MDB? Ini semua kegiatan penggubahan wang haram tetapi pihak berkuasa kita tidak ambil tindakan.
“Lebih aneh sehingga hari ini tidak ada siapa pun mencabar atau menafikan keterangan yang terkandung dalam aduan DoJ. Ahli Umno pun, saya tak tahu apa jenis manusia," bidasnya menyelar sikap penyokong parti itu yang rata-rata tidak terkesan dengan isu sebesar 1MDB.
Turut dikritik sikap sebahagian pemimpin Melayu Islam yang dilihat tidak mengambil tindakan sewajarnya ekoran pendedahan DoJ itu.
"Kita menyampaikan fakta dan keterangan yang ada asas bukan fiksyen apa lagi mempertahankan penjenayah," tegasnya lagi.
Wacana Harapan anjuran akhbar Amanah yang julung-julung kali diadakan itu turut menampilkan panelis bekas Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa dan bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim.
Forum berlangsung kira-kira dua jam itu juga dibarisi peguam Matthias Chang dan Jurucakap Gabungan #TangkapMO1, Anis Syafiqah Md Yusof.

1 comments:

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena