Wednesday 28 November 2018

[Video Jumlah tangkapan meningkat kepada 30 individu] PM umum syarat baru bina rumah ibadat.

Khamis, 29 November 2018

Rumah ibadat baru perlu dapat kelulusan PBT

Image may contain: fire, night and outdoor
Image may contain: 1 person, text

PM umum syarat baru bina rumah ibadat

Kerajaan memutuskan sebarang pembinaan rumah ibadat baru perlu mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) dan mana-mana rumah ibadat tidak lagi boleh dibina di atas tanah yang bukan milik mereka.
Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad berkata, perkara itu penting bagi mengelak sebarang masalah yang timbul pada masa hadapan, terutama apabila pemilik tanah menuntut semula hak mereka.
“Masalah sekarang ialah kuil dibina tanpa mengambil kira siapa pemilik tanah dan apabila pemilik ingin mengambil semula tanah mereka, masalah mula timbul.
“Ketika ini banyak kuil dibina di atas tanah milik pihak lain. Itu masalah yang sering kita hadapi sekarang.
“Jadi kerajaan (akan) meluluskan resolusi dan menetapkan syarat bahawa mana-mana rumah ibadat baru yang akan dibina selepas ini, perlu mendapatkan kebenaran PBT,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat majlis pimpinan tertinggi Bersatu di Kuala Lumpur, hari ini.
Dr Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas kekocohan di sekitar kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Putra Height, Subang Jaya sehingga hampir mencetuskan ketegangan kaum di negara ini.
Ditanya mengenai kuil yang sudah wujud sejak sekian lama pula, beliau berkata kerajaan tidak dapat berbuat apa-apa mengenai perkara itu.
“Itu kami tidak boleh membuat apa-apa,” katanya.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena