Wednesday 28 November 2018

[Video Tuan Tanah Kedaung!] Mahkamah-Tiada locus standi, gagal tangguh ambil alih kuil! Kuil Oh Kuil? RM1.5 juta telah pun diterima oleh pengelola kuil! Nampaknya politik tosay dan capati sudah melibatkan orang Melayu pula? Jangan terkejut beruk sekiranya perhimpunan 8 Disember akan membawa padah kelak.

Khamis, 29 November 2018
Foto Otai BERSIH.
Terkini !
Mahkamah Tinggi Shah Alam tolak permohonan tiga penganut Kuil Sri Maha Mariamman untuk tangguh pengambilan semula tapak kuil itu oleh One City Development Sdn Bhd.
Kuil Oh Kuil... 
Alkisah maka jadilah apa yang tak diingini oleh masyarakat berbudaya dan berakhlak mulia iaitu konflik kaum di bumi bertuah ini. Peristiwa berdarah 13 Mei, 1969 patut menjadi pengajaran dan keinsafan kepada semua kaum agar tidak berulang lagi. Pergaduhan antara sesama puak India yang menjadikan kuil sebagai modal persengketaan mereka telah menjadi Melayu menyerang kuil pula.  

Walaupun pihak mahkamah telah membuat keputusan, dan wang sumbangan RM1.5 juta telah pun diterima oleh pengelola kuil itu melalui peguam mereka namun masih berlanjutan sengketa antara dua puak India yang bertelagah. Nampaknya politik tosay dan capati sudah melibatkan orang Melayu pula. 

Berbagai pendapat diluah oleh berbagai pihak termasuk pihak polis. Kini PM sendiri telah mengeluarkan kenyataan bahawa peristiwa di kuil itu adalah penglibatan penjenayah, dan bukan konflik Melayu-India. Malah ada yg berpendapat tauke China mengupah orang Melayu tertentu untuk bertindak. Ini pendapat berbau perkauman yg sangat bahaya bagi masyarakat majmuk di sini. 

Kata PM lagi mungkin ada 'tangan gaib' yang merancang peristiwa ini. Kerajaan akan mengambil tindakan tegas menurut undang-undang. Itu kenyataan biasa. Umum mengetahui sejak rejim korup UMNO/BN tersungkur pada PRU 14 berbagai isu berbau perkauman pekat sudah merebak. Perjumpaan UMNO-PAS di Pasir Salak sudah membakar semangat untuk menggugat kestabilan politik negara.  
Image may contain: fire, night and outdoor
DAP dijadikan sasaran kecaman seolah-olah bawah PH DAP yang berkuasa. Gendang perang sudah dipukul seluruh pelusuk negara untuk menimbulkan semangat kebencian terhadap musuh politik UMNO dan PAS. Lebih melucukan lagi mereka yang meniupkan kebencian terhadap DAP adalah para pemimpin yg punya pekung, kudis buta politik dan puru korupsi yang bakal ditendang ke penjara kelak. 

Peristiwa kuil ini sebagai 'trial run' bagi 'tangan gaib' untuk merancang demonstrasi lebih hebat lagi. Jangan terkejut beruk sekiranya perhimpunan 8 Disember akan membawa padah kelak. PDRM dan menteri dalam negeri patut lebih peka dan bertindak sebelum berlaku peristiwa ngeri. Kebebasan bersuara bukan bermakna individu boleh melakukan apa saja tanpa mengambil kira kepentingan masyarakat umum, keselamatan negara dan perpaduan rakyat. 

Menteri Perpaduan mesti bijak dalam tindakannya, dan bukan menyalahkan pihak lain. Sekiranya dia tidak mampu menghidupkan kerukunan antara kaum oleh kerana prasangka buruknya terhadap sesuatu kaum atau agama maka wajar dia meletakkan jawatan secara terhormat. Tun M boleh menilai apakah menteri tersebut punya wawasan dan kebijaksanaan politik sesuai dengan semangat Malaysia Baru dari tindakan yang dibuatnya. 

Hari ini semangat perkauman paling panas. Kalau kerajaan tidak bijak atau lambat bertindak mententeramkan keadaan besar kemungkinan peristiwa seperti 13 Mei 1969 akan berulang. Kita berdoa Allah melindungi rakyat yang cinta damai dan kerajaan PH. Doa saja tidak cukup kalau kerajaan tidak bertindak tegas terhadap mereka yang mencetuskan konflik antara kaum yang semakin ketara sekarang. - Yahaya Ismail 
Tumpang sekole.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena