Monday 28 January 2019

[Video KAMI CUKUP BUKTI siapa pencuri tabung kerajaan - Tun M] MASALAH GRADUAN MENGANGGUR Apakah solusi untuk masalah ini?

Selasa, 29 Januari 2019
Imej mungkin mengandungi: 7 orang, orang senyum, teks
「Gambar Najib di dakwa」的圖片搜尋結果
Najib dibawa ke Mahkamah Sesyen bagi dakwaan berhubung siasatan mengenai SRC International Sdn Bhd di Mahkamah
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, tersenyum
Rafizi Ramli
MASALAH GRADUAN MENGANGGUR
Rafizi Ramli
Salah satu keutamaan mendesak dalam negara ini ialah merangka satu penyelesaian untuk memastikan graduan yang keluar dari universiti mendapat pekerjaan yang setimpal dengan kelulusan dan kemahiran mereka.
Setiap kali kita bercakap mengenai masalah graduan menganggur, pelbagai sentimen dan polemik akan mengalihkan tumpuan dari mencari penyelesaian. Masing-masing ada pandangan dan kebanyakan pandangan itu tidak menyelesaikan masalah.
Graduan Malas Dan Memilih?
Antara polemik yang paling biasa kita dengar ialah sikap graduan masa kini yang terlalu memilih, malas dan kurang berkemahiran. Selalunya polemik ini akan bertukar menjadi serangan perkauman: yang Melayu menuduh yang bukan Melayu melaksanakan diskriminasi kerja untuk tidak mengambil graduan Melayu bekerja. Yang bukan Melayu pula, ada saja yang merendahkan mutu graduan Melayu.
Jenis yang suka mencari titik perkauman dalam semua perkara ini ada di mana-mana. Sebenarnya mereka adalah minoriti yang kecil.
Majoriti rakyat Melayu dan bukan Melayu lebih pentingkan penyelesaian kepada masalah ini.
Sebagai majikan sendiri, ada benar dan tidak benarnya pandangan mengenai mutu graduan masa kini. Ada yang tidak bersedia semasa datang temuduga, ada yang tidak bersungguh-sungguh semasa menghantar permohonan.
Tetapi ada juga yang benar-benar bermutu dan menjadi tenaga kerja yang baik, walaupun pada asalnya tiada pengalaman.
Masalah Ekonomi
Masalah graduan menganggur adalah masalah ekonomi. Ia masalah sistem dan fokus, yang boleh dikurangkan kesannya dengan kerangka penyelesaian yang baik.
Untuk menyelesaikan masalah ekonomi, pendekatan mestilah bersifat ilmiah dan disandarkan kepada angka-angka yang tepat.
Malangnya, agak sukar mencari satu angka yang tepat dan benar-benar menggambarkan keadaan sebenar pengangguran graduan di negara ini.
Statistik terbaik adalah dari Jabatan Statistik Malaysia mengenai jumlah kekosongan jawatan setiap suku tahun, jumlah pekerjaan baru yang diwujudkan dan jumlah kekosongan yang dipenuhi.
Setakat ini, statistik ini hanya ada untuk dua suku, iaitu setakat S4 2017 dan S2 2018. Pun begitu, ia memberi sedikit gambaran untuk kita menjawab soalan penting: adakah betul-betul tiada pekerjaan, atau graduan yang dihasilkan tidak sesuai/tidak berkemahiran dengan kekosongan/pekerjaan baru yang diwujudkan.
Statistik Jabatan Perangkaan meliputi semua jenis kekosongan (bukan melibatkan graduan semata-mata):
(Lihat jadual jumlah kekosongan dan pekerjaan baru yang diwujudkan di https://rafiziramli.com/2019/01/masalah-graduan-menganggur/)
Jumlah pekerjaan baru diwujudkan Jumlah kekosongan yang dipenuhi Jumlah kekosongan berbaki
Suku-4, 2017
30,000
118,000
206,000
Suku-2,
2018
27,000
77,000
200,000
Bagi saya, langkah pertama untuk melaksanakan kerangka penyelesaian yang berkesan ialah menjadikan angka-angka berkaitan kekosongan kerja satu tumpuan nasional.
Setiap suku tahun, rakyat mesti tahu berapa jumlah kekosongan, berapa jumlah pekerjaan baru yang diwujudkan, berapa yang masih berbaki dan berapa yang menganggur/mencari pekerjaan.
Apabila perkara ini menjadi amalan dalam kalendar ekonomi negara, barulah tumpuan rakyat beralih kepada usaha-usaha untuk memenuhi kekosongan yang ada.
Saya pasti pihak Kerajaan sedar akan kepentingan langkah ini. Sebagai masyarakat, kita juga wajar mengalihkan tumpuan kepada perkara ini agar Kerajaan (dan pembangkang juga) menumpukan perhatian menyelesaikan masalah pengangguran di kalangan graduan.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena