Friday 11 January 2019

[Video SPRM KENDURI 'JERUNG KELEPET' DI SANA SINI] Gua Musang Pas 'lawan' Orang Asli! Cameron Highlands pula Pas 'love' Orang Asli? Kes pecah amanah RM6.6b Najib, Irwan: Pendakwaan senarai 138 saksi.

Sabtu, 12 Januari 2019
No photo description available.
「Gambar benteng orang asli di gua musang」的圖片搜尋結果

Kes pecah amanah RM6.6b Najib, Irwan: Pendakwaan senarai 138 saksi

Hampir separuh daripada 138 saksi dijangka akan dipanggil ke mahkamah tinggi dalam kes pecah amanah yang membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas setiausaha perbendaharaan negara Irwan Serigar Abdullah.
Kes pecah amanah ini melibatkan penyelewengan dana milik kerajaan sebanyak RM6,636,065,000.
Semasa pengurusan kes untuk kali pertama di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali, timbalan pendakwaraya Jamil Aripin berkata pasukan pendakwaan telah menyenaraikan seramai 138 saksi bagi kes ini.
Mohd Nazlan menetapkan perbicaraan kes dari 8 Julai sehingga 22 Ogos 2019 ini.
Bercakap kepada media kemudian, Jamil berkata hanya separuh daripada saksi itu akan dipanggil memberi keterangan di mahkamah.
"Kami telah menyenaraikan 138 saksi tetapi tidak semua mereka akan dipanggil. Kami menjangkakan akan memanggil 70 saksi dan selebihnya akan dipanggil bergantung kepada keadaan," katanya.
Ada dokumen sulit OSA
Jamil telah memberitahu hakim pihak pendakwaan telah menyerahkan kira-kira 80 peratus dokumen kepada pasukan pembelaan, manakala bakinya akan diberi pada 15 Februari depan.
"Pada peringkat ini, kami telah menyerahkan 80 peratus dokumen dan kami akan memberikan dokumen selebihnya kepada pasukan peguam bela pada 15 Februari.
"Kami perlukan masa kerana beberapa dokumen diklasifikasikan sebagai 'sulit' di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Kami perlukan masa bagi proses deklasifikasi," katanya.
Ketika prosiding, Najib dan Irwan mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dikenakan dan meminta dibicarakan.
mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena