Saturday 13 April 2013

JIWA MERACAU: Cakap-Cakap Mahathir Sudah Tak Ada VALUE & Harga Pemikiran Jatuh Merudum!

Ahad, 14 April 2013

ASPAN ALIAS
Sebuah Catatan Perjalanan Politik Bangsa

 photo Header_zps1184082a.gif

Dr Mahathir tidak akan beruntung selama-lamanya...percayalah
Kita sedang berhadapan dengan politik yang terkotor dalam sejarah pilihanraya negara. Pergaduhan begitu sengit dan ada pihak yang tidak merasa malu dan segan untuk melakukan kerja yang tidak sepatutnya dilakukan oleh manusia yang bertamadun. Penyiaran video lucah kini sudah menjadi amalan biasa sejak hampir 15 tahun dahulu dan tentunya mereka yang terdesak sahaja yang sanggup dan berkesampaian untuk melakukan kerja ini.
Punca kenapa sampai begini hinanya permainan politik ini semata-mata kerana di sini setengah pemimpin dan rakyat masih tidak menghormati semangat demokrasi. Jika tidak kerana kuasa perkara seperti ini tidak akan berlaku. Tentulah ia berlaku kerana ada pihak yang tidak sanggup menerima akibat demokrasi itu sendiri.
Jika kita sudah matang, kita tidak akan merasa gusar menerima kekalahan kerana itulah demokrasi. Budaya samseng dan tindakan politik yang di luar tabii demokrasi ini menunjukkan kepada kita yang masih ada pihak yang menerima demokrasi ini jika mereka berada dalam kemenangan. Jika memang itulah demokrasi.

Sebaliknya jika kalah itu bukan demokrasi. Itu adalah politik perkauman yang akan memecah penyatuan kaum yang terbina selama ini. Itulah kata-kata yang terkeluar dari mulut Mahathir Mohammad yang tidak dapat mengimbangkan kedudukan sebagai pemimpin yang besar dengan tindakan yang sejajar dengan taraf yang sepatutnya ada kepada beliau.
Serangan kepada Lim Kit Siang (LKS) oleh Dr Mahathir sudah melewati batas etika kepimpinan dan ini merupakan igauan bagi mereka yang mahu demokrasi itu diterima dengan semangatnya sekali. Kemarahan Mahathir kepada LKS begitu ‘personal’ semata-mata kerana LKS bertanding di negeri kelahirannya di Johor. Apakah kesalahan LKS bertanding di Johor? Bukankah LKS boleh bertanding di mana-mana?

Jika Mahathir sendiri merasakan mahu bertanding saya boleh pastikan yang LKS dan DAP tidak akan menegahnya dan sentiasa terbuka untuk menerima sesiapa sahaja untuk bertanding di mana-mana. Asalkan sahaja seseorang itu rakyat Malaysia yang sah, tidak berstatus bankrap dan tidak gila dan bercakap seorang diri, ia sudah cukup untuk melayakkan seseorang itu untuk turun sebagai calon menawarkan diri dalam pilihanraya negara.
Dr Mahathir tahu yang kemenangan LKS di Gelang Patah itu bukan satu perkara yang mustahil dan ramai berpendapat LKS akan menang. Tentulah Dr Mahathir sendiri tahu yang LKS akan berjaya menembusi kubu UMNO di Johor itu. Persoalan, apa kesalahan LKS di sini? Kenapa Dr Mahathir begitu tersentuh dengan tindakan LKS yang dibenarkan oleh perlembagaan negara. Dalam isu ini LKS telah melakukan tindakan ke Johor itu adalah selaras dengan peruntukan perlembagaan. Kenapa Dr Mahathir pula yang mesti menentukan di mana LKS bertanding?

Hakikatnya Dr Mahathir terlalu takut dengan kemenangan LKS di Gelang Patah ini. Sebabnya beliau sahaja yang tahu walaupun orang ramai boleh mengagak kenapa Mahathir tidak lelap mata dalam tidurnya. Mahathir sentiasa menggunakan isu perkauman untuk politik beliau. Semasa beliau terpecat dari UMNO asal dahulu, beliau menggunakan isu perkauman untuk menguatkan sokongan di kalangan orang Melayu untuk kembali dalam politik negara.
Apabila berkuasa Mahathir menggunakan isu perpaduan kaum untuk mendapatkan sokongan bulat rakyat berbilang kaum pula. Semasa itu Mahathir belasah orang Melayu kononnya Melayu ini bodoh dan sentiasa bersandar kepada politik untuk kehidupan. Pada beliau, Melayu tidak pandai dan Melayu wajar membuang tongkat supaya belajar berdiri di atas kaki sendiri.

Akhirnya beliau sendiri menggunakan pengaruhnya di dalam UMNO untuk mengeluarkan wang rakyat untuk menyelamatkan perniagaan anaknya yang terbengkalai dengan hutang berbillion ringgit. Saudara dan saudari sendiri serta kita semua ini terpaksa melepaskan bala perniagaan anaknya dengan menggunakan wang ringgit kita yang hampir RM2billion.
Apabila beliau bersara dan penggantinya tidak mahu tunduk terhadap kemahuan beliau, beliau bertindak keluar dari UMNO untuk menjatuhkan pengganti yang beliau pilih sendiri. Pada beliau tindakannya keluar UMNO itu adalah untuk kepentingan negara. Mensabotaj partinya sendiri adalah untuk kepentingan negara kononnya. Apabila beliau berjaya menjatuhkan penggantinya itu beliau kembali ke pangkuan UMNO itu dan sekarang sedang memainkan watak sebagai seorang pejuang Melayu pula.

Apa kenanya dengan Dr Mahathir ini kita tidak dapat memahaminya. Mahathir ini seperti 'berjalan dengan seladang'. Jika berjalan di depannya kita akan ditanduknya dan jika kita berjalan di belakangnya kita akan ditendangnya. Seorang sahabat saya berkata, “Mahathir is a pest to the nation”. Saya tidak tahu makna kata-kata kawan saya itu. Tetapi yang saya tahu Mahathir mahukan semua orang mengikut telunjuknya sahaja.
Beliau sudah menjadi tidak keruan kerana kehadiran LKS di Gelang Patah dalam PRU ini. Beliau hanya menunjukkan kekurangan pada diri beliau sendiri. “I feel sorry for this man. I think he needs some therapy urgently,” kata seorang bekas pemimpin  UMNO sendiri apabila beliau membuat komen tentang bekas PM ini kepada saya semalam.

Mahathir telah menewaskan semua musuh beliau dalam politik samada dalam UMNO dan luar UMNO. Sekarang beliau berhadapan dengan kehendak alam (nature). Kalau semua orang datang membantu Dr Mahathir pun, beliau sudah tidak dapat dibantu lagi. Semua rakyat akhirnya akan mengenali siapa Dr Mahathir sebenarnya.
Mahathir tidak akan beruntung selamanya. Biarkan sahaja beliau bercakap seorang diri.
Posted by Aspan Alias
PRU 13

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena