Thursday 11 April 2013

Misteri Bulatan di Afrika!: Keluar Barisan Masuk Bulatan.. & Sang Anai-anai Buat CINCIN RM Billion?

Jumaat, 12 April 2013
Keluar Barisan! Masuk Bulatan!
Misteri Tompok Bulat Di Tanah Tandus Afrika.
dairishare
Di padang rumput Afrika selatan, terdapat beribu-ribu tompok bulat tanah tandus dipanggil 'bulatan dongeng'.Rumput ini tumbuh antara 2 meter hingga 15 meter dalam diameter, dan berlaku di tengah-tengah tumbuh-tumbuhan berumput, khususnya di Namibia. Tetapi topotkan ini juga ada di Angola dan Afrika Selatan.

Bulatan ini ditemui dalam band kira-kira 160 km di pedalaman, regangan selatan dari Angola kira-kira 2,400 km. Terletak jauh yang lebih seratus batu dari kampung terdekat. Bulatan telah dikaji sejak ia telah dilaporkan pada tahun 1971, tetapi tidak ada bukti konklusif sebab mereka telah dijumpai.
 Penyelidikan baru sekarang mungkin telah menghasilkan penjelasan yang lebih berwibawa untuk bulatan dongeng. Seorang profesor biologi Jerman Norbert Juergens Universiti Hamburg, telah menemui bahawa fenomena menarik sebenarnya adalah hasil daripada kejuruteraan yang canggih ekologi oleh anai-anai Psammotermes allocerus pasir.

Anai-anai pasir didapati dalam 80-100% bulatan, dan dalam 100% bulatan yang baru ditubuhkan dan adalah serangga hanya untuk hidup merentasi pelbagai fenomena. Anai-anai mewujudkan bulatan dongeng dengan memakan tumbuh-tumbuhan, dan burrowing dalam tanah untuk mewujudkan cincin. Bulatan mandul membolehkan air untuk meresap ke bawah melalui tanah berpasir dan mengumpul bawah tanah, membolehkan tanah untuk kekal lembap walaupun di bawah keadaan kering. Rumput tumbuh di tepi bulatan kerana air yang disimpan di bawah tanah, anai-anai akan memakan atas dan perlahan-lahan meningkatkan saiz bulatan. Kerana tingkah laku ini, anai-anai pasir memupuk sumber makanan dan air mereka sendiri, mewujudkan ekosistem tempatan dalam cara yang sama kepada memerang biasa.
Photo: Ciri-ciri pemimpin negra berkebajikan : Beriman dan budiman....

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena