Friday 6 January 2017

[Video] Tun Mahathir Ajuk Najib Menari! Hahaha...Rumah dari mampu milik ke mampu tengok, Najib pula masih mampu MENARI! Adeh...

Sabtu, 7 Januari 2017

Image result for Foto rumah mampu tengok
Image result for Foto rumah mampu tengok
Foto Otai BERSIH.
Antara DUA DARJAT,
ANTARA KEHIDUPAN RAKYAT DAN KEHIDUPAN MENTERI, PADAHAL RAKYAT YANG ANGKAT NENTERI ITU NAIK.
Foto Suara Rakyat.
Foto Parti Amanah Negara.
ADAKAH PERUMAHAN DI MALAYSIA MAMPU MILIK?
Pemuda AMANAH Nasional melihat rumah merupakan keperluan asas atau dhoruriyyat dalam kehidupan manusia sejajar konsep maqasid syari’ah. Justeru, adakah rumah di Malaysia mampu milik selari dengan purata pendapatan rakyat di Malaysia?
Realitinya perumahan di Malaysia berada diluar kemampuan pendapatan rakyat iaitu 4.4 kali ganda (sumber Demographia) berbanding pendapatan median rakyat RM4585 kebawah. Terengganu, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Sabah adalah antara negeri yang sangat kritikal ketidakmampuan rakyatnya untuk memiliki rumah.
Kajian yang dijalankan oleh Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA), sebuah institusi pro-pemaju menyatakan industri hartanah bagi setengah tahun 2016 menunjukkan bahawa perumahan yang dibina dibawah RM200 ribu hanya sekitar 14 peratus sahaja dari keseluruhan unit perumahan yang ditawarkan. Perumahan yang berharga RM300 ribu ke atas mendominasi pasaran perumahan iaitu lebih daripada 50 peratus.
Berdasarkan Laporan Bank Negara tahun 2015, harga rumah RM165,060 dikategorikan sebagai mampu milik. Majoriti rakyat di negara ini berpendapatan RM4,585 kebawah, maka rumah mampu milik adalah antara RM165,060 dan RM242,000. Malangnya, hanya 21 peratus sahaja rumah mampu milik yang dibina, lebihan penawaran adalah bagi hartanah bernilai RM500,000 ke atas.
Isu inflasi perumahan negara juga masih gagal ditangani dengan efektif sejak pelaksanaan RPGT, Moratorium, Stamp-duty serta beberapa inisiatif lain. Oleh itu, Belanjawan 2017 yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak gagal menyentuh pemerkasaan aspek penawaran perumahan mampu milik dan mengekang kenaikan harga rumah yang berlipat kali ganda. Skim Pembiayaan Akhir yang dilaksanakan ditentang sekeras-kerasnya oleh Pemuda AMANAH dengan risiko dan impak negatifnya kepada pembeli untuk jangka masa panjang.
Justeru, faktor penawaran perumahan mampu milik yang rendah, harga rumah mahal tidak terkawal, serta pendapatan rakyat dan bebanan yang terus meningkat secara langsung memerangkap rakyat terbanyak dan bakal menjadikan generasi 'home-less' akan datang.
Pemuda AMANAH Nasional akan terus membongkar krisis perumahan negara yang berterusan menghimpit majoriti rakyat tanpa memilih kasih dan seterusnya menawarkan solusi-solusi bersifat jangka masa pendek dan panjang terhadap perumahan negara.
Membina Negara Berintegriti
#PemudaBekerja
MOHD AMMAR ATAN
Exco Pemuda AMANAH Nasional

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena