Friday 19 October 2018

[Video Mana Kroni Yang Dikayakan Zahid, Kenapa Tak Datang Solidariti Untuk Zahid?] DAP: Najib tak angkat kepala di depan Dr M! Tau pn takut, belakang Tun, dalam Fb bukan main kencang lagi dia punya sembang & Equanimity sah milik kumpulan 1MDB, kata mahkamah.

Jumaat, 19 Oktober 2018
Foto Otai BERSIH.
Tau pun takut, belakang Tun, dalam Fb bukan main kencang lagi dia punya sembang. 
Kahkahkah....

Equanimity sah milik kumpulan 1MDB, kata mahkamah

Mahkamah Tinggi (Admiraliti) Kuala Lumpur memutuskan hari ini bahawa anak-anak syarikat 1MDB - 1MDB Energy Holdings Ltd dan 1MDB Global Investment Ltd - adalah pemilik sah kapal layar Equanimity.
Penghakiman itu dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Khadijah Idris di dalam kamarnya hari ini setelah tidak ada yang datang untuk mencabar tuntutan yang dibuat bersama oleh kerajaan Malaysia dan 1MDB pada 6 Ogos.
Peguam Sitpah Selvaratnam, yang mengetuai pasukan perundangan yang dilantik oleh kerajaan untuk mengambil pemilikan kapal itu, memberitahu pemberita mengenai keputusan itu selepas menghadiri prosiding hari ini.
Sementara itu, peguam Ong Chee Kuan menambah bahawa kerana ini adalah prosiding mahkamah admiralti, mahkamah bukan sahaja mengambil kira ketiadaan apa-apa cabaran kepada tuntutan kerajaan dan 1MDB, tetapi juga merit hujah-hujah mereka.
Sebelum ini, mahkamah telah membenarkan permohonan kerajaan dan 1MDB untuk jualan segera kapal layar itu, yang sedang dilakukan oleh broker Burgess yang berpangkalan di London dan masih berterusan.
Keputusan hari ini bermakna 1MDB akan dapat mengumpul hasil penjualan - tolak perbelanjaan - apabila penjualan selesai.
Menurut Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) tahun lalu, Equanimity dibeli oleh ahli perniagaan yang sedang diburu, Low Taek Jho menggunakan AS$250 juta dari dana 1MDB, dan dia memiliki kapal itu melalui Equanimity (Cayman) Ltd yang dia kuasai.
Pihak berkuasa Malaysia mengambil hak penjagaan kapal seluas 91.5 meter pada 6 Ogos, selepas ia dirampas oleh pihak berkuasa Indonesia. Ia tiba di Pusat Pelayaran Boustead di Pelabuhan Klang dan berada di situ.
Kerajaan dan 1MDB mendakwa di mahkamah bahawa 1MDB sepatutnya menjadi pemilik sah Equanimity sejak dibeli dengan menggunakan dana 1MDB, dengan menyebut tuduhan dalam saman sivil DOJ yang juga bertujuan merampas kapal itu.
Equanimity Ltd mendakwa bahawa pemilikan pembeli masa depan kapal itu akan dipertikaikan kerana perkara itu masih dipertikaikan di mahkamah AS, tetapi peguam yang dilantik oleh kerajaan Jeremy M Joseph menafikan ini, dengan mengatakan bahawa jualan kehakiman akan menyediakan pembeli dengan hakmilik ke atas kapal itu.
Burgess juga menunjukkan bahawa jualan kehakiman bebas daripada bebanan kepada bakal pembeli.
"Kami dinasihatkan bahawa menurut undang-undang Admiralti, jualan kehakiman akan memberikan pembeli dengan hakmilik yang diiktiraf di peringkat antarabangsa yang bebas dari gadai janji dan semua bebanan," katanya di laman webnya.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena