Thursday 23 March 2017

[Video NAJIB Mampu TENGOK Je?] Menteri BN joget, menari, (merujuk Salleh Keruak berjoget, Najib bertepuk & Rosmah menyanyi) rakyat derita dibumi sendiri

Khamis, 23 Mac 2017

Image result for Gambar Salleh Keruak berjoget

Menteri BN joget, menari, rakyat derita dibumi sendiri

Saya merujuk kepada video yang tular di media sosial mengenai kelakuan Rosmah Mansor menyanyi riang, manakala menteri Salleh Keruak berjoget di khalayak ramai sambil mendapat tepukan dari Najib Razak. Marah, sedih dan tertawa - itulah respon rakyat terhadap kelakuan pemimpin BN ketika rakyat sedang dihimpit pelbagai kesusahan akibat pentadbiran zalim mereka sendiri.
Saya senaraikan antara kesusahan utama yang dialami oleh rakyat sejak bermula tahun ini:
1. Kenaikan harga minyak RON 95 bermula dari RM 1.90 per liter (31 Disember 2016) hingga RM 2.30 per liter (1 Mac 2017). Kenaikan 40 sen bagi setiap liter membuktikan Kerajaan UMNO-BN begitu “prihatin” terhadap kehidupan rakyat. Kenaikan harga minyak merupakan kesan domino terhadap ekonomi rakyat, kerana minyak merupakan bahan mentah yang kerap digunakan.
2. Kenaikan harga gula sebanyak 11 sen bagi setiap kilogram. Dikhuatiri keadaan ini menyebabkan kadar inflasi meningkat melebihi kadar normal.
3. Malaysia digelar sebagai negara yang mengamalkan rasuah. Berdasarkan kajian Barometer Edelmen Trust Malaysia 2017, yang menyatakan bahawa seramai 52 peratus rakyat Malaysia telah hilang kepercayaan kepada institusi dan sistem pentadbiran. Dalam masa tiga bulan, berlaku pelbagai pendedahan skandal penyelewengan. Keadaan ini dibuktikan melalui penggantungan jawatan pengerusi MARA, pertukaran lantikan pengerusi FELDA, dan juga berlakunya skandal membabitkan hartanah status bumiputera di Johor.
4. Kadar pengangguran semakin bertambah. Dianggarkan seramai 500 ribu rakyat Malaysia sedang menganggur. Ditambah pula dengan seramai lebih kurang 37 ribu orang diberhentikan kerja pada tahun lepas, keadaan ini membuktikan ekonomi Malaysia sedang mengalami masalah dalam peluang pekerjaan.
5. Nilai matawang ringgit Malaysia mengalami penurunan. Lima hari selepas memasuki tahun 2017, mata wang ringgit telah menjunam ke paras terendah semenjak krisis kewangan Asia tahun 1998 iaitu mencecah RM 4.5002 berbanding dolar Amerika Syarikat. Keadaan ini telah menjadikan barangan import menjadi lebih mahal.
6. Bilangan permohonan BR1M meningkat, bahkan dikatakan terdapat golongan berpendapatan tinggi memohon bantuan tersebut. Keadaan ini membuktikan bahawa situasi Malaysia sekarang yang menyebabkan lebih ramai mahu memohon bantuan. Sepatutnya kerajaan tidak bangga dengan beberapa ramai yang memerlukan bantuan BR1M, sebaliknya melihat beberapa ramai yang tidak memerlukannya.
Rakyat Malaysia masih ingat pada 31 Ogos 2016, Peguam Negara, iaitu Mohamed Apandi Ali, dirakam menari** dan memakai pakaian seragam dengan menteri-menteri BN, ketika negara kita dilanda skandal 1MDB dan isu RM2.6 bilion. Ianya seakan-seakan mencurah garam ke luka rakyat untuk mereka melihat Najib, Rosmah dan menteri-menterinya bergembira menyanyi dan berjoget, sedangkan mereka memikul tekanan kehidupan ekonomi yang semakin membebankan.
*Penulis Datuk Saifuddin Nasution Ismail adalah  Setiausaha Agung PKR.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena