Sunday 15 October 2017

[Video Najib, kenapa tolong Amerika? Pelajar disini tak makan] Umno-BN manipulasi kos hidup rakyat.

Isnin, 16 Oktober 2017

Image result for Foto kos sara hidup tinggi
Image result for Foto kos sara hidup tinggi

Umno-BN manipulasi kos hidup rakyat

Saya meneliti laporan terkini Jabatan Perangkaan yang kononnya membuktikan pengurusan ekonomi yang dirancang oleh kerajaan Umno BN mencapai keputusan yang cemerlang.
Laporan itu juga menyatakan pendapatan isi rumah kumpulan sederhana meningkat kepada RM5,228 pada 2016 berbanding RM4,585 pada 2014 iaitu pertumbuhan pada kadar 6.6 peratus setahun dengan nilai nominal.
Umno-BN manipulasi kos hidup rakyat
Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan yang menyatakan pencapaian itu secara tidak langsung menafikan dakwaan bahawa pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) tidak memberangsangkan dan tidak mendatangkan manfaat kepada rakyat.
Berikutan kesan kejatuhan nilai matawang ringgit dan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan semasa, boleh saya sifatkan angka yang dikemukakan ini tidak menunjukkan realiti sebenar kemiskinan yang dihadapi oleh masyarakat.
Indikator yang menentukan angka ini ialah pendapatan garis kemiskinan (PGK) iaitu pendapatan yang mencukupi bagi membolehkan isi rumah tersebut memenuhi keperluan asas daripada segi makanan dan bukan makanan yang membolehkan setiap ahlinya berfungsi di dalam masyarakat.
Jika benar, apa yang dilaporkan oleh Jabatan Perangkaan tersebut, saya mendesak kerajaan segera umumkan dasar dan perancangan untuk meningkatkan paras pendapatan rakyat supaya rakyat bebas daripada dibelenggu kemiskinan.
Bank Negara di dalam data kepenggunaan isi rumah (household consumption) bagi tempoh 2000 – 2009 menyatakan bahawa perbelanjaan untuk makanan ialah 23 peratus daripada jumlah perbelanjaan isi rumah (household expenditure), perumahan sebanyak 18.9 peratus dan pengangkutan pula sebanyak 13.4 peratus.
Berdasarkan peratusan ini, jika RM950 dijadikan rujukan, bererti untuk setiap item tersebut bernilai RM220 untuk makanan, RM180 untuk perumahan dan RM130 untuk pengangkutan. Jika diteliti secara kasar pun nilai-nilai ini bolehlah dianggap terpesong daripada realiti sebenar.
Semua pihak perlu sedar bahawa takrifan kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan Umno BN adalah untuk menipu rakyat, terutama bagi keluarga miskin tegar.
Bagi saya, Program Transformasi Ekonomi hasil cetusan idea Datuk Seri Najib Razak yang dilaksanakan pada 2010 nampaknya tidak membuahkan hasil seperti yang diwar-warkan oleh Umno BN, berdasarkan pemerhatian dan realiti kehidupan sebenar rakyat pada masa kini, bahawa lebih ramai isi rumah di Malaysia berada di dalam kepompong kemiskinan.
Sementara kita melihat negara ini menghadapi krisis ekonomi dalaman ekoran pendedahan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebanyak RM52 bilion.
Malah berlaku penurunan nilai mata wang ringgit secara mendadak, kenaikan harga barangan daripada minyak masak ke minyak petrol, pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan ‘siasatan rakus’ audit cukai oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Kesemua faktor ini telah mengurangkan aliran dana dalam pasaran kewangan dan ekonomi yang menyebabkan perniagaan menurun dan kekangan wang belanja bagi para pekerja.
Purata kadar pengangguran negara adalah meningkat pada kadar 3.4 peratus pada tahun 2016. Ini merupakan peningkatan 0.1 peratus berbanding suku sebelumnya.
Walaupun ia mungkin nampak rendah, tetapi walaupun kenaikan 0.5 peratus dalam 14 juta tenaga kerja akan menyebabkan 70,000 rakyat Malaysia tiada kerja.
Datuk Saifuddin Nasution Ismail ialah  Setiausaha Agung PKR

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena