Friday 27 October 2017

[Video Yang Klepet Dana 1MDB Itulah Lanun Sebenarnya] Apakah PH hanya main-main atau suka-suka merangka Bajet Alternatif Malaysia 2018? Hanya selangkah saja lagi untuk PH menjadi kerajaan dan menumbangkan UmnoBN.

Sabtu, 28 Oktober 2017

Image result for Foto bajet Pakatan Harapan

ADAKAH PEMIMPIN PH HANYA SUKA-SUKA MERANGKA BAJET ALTERNATIF?

Petang ini Najib Razak selaku Menteri Kewangan akan membentangkan Bajet 2018 yang dilihat banyak pihak tidak lebih sebagai "gula-gula pilihanraya" untuk memastikannya terus berkuasa, di sebalik skandal mega 1MDB yang membelenggu dirinya.

Mahu tidak tahu, Najib harus memastikan beliau menang pilihanraya akan datang dan Bajet 2018 adalah senjata terakhirnya bagi tujuan itu, setelah satu lagi senjata - keputusan RCI Forex nampaknya mungkin tidak banyak membantu untuk mengaitkan Tun Mahathir Mohamad atas kerugian urusniaga matawang pada tahun 80an dan 90an dahulu.

Oleh yang demikian, bajet kali ini dipercayai bukan saja "gula-gula", bahkan juga penuh dengan tawaran yang "gila-gila".

Sementara itu, Pakatan Harapan sudah pun membentangkan bajet alternatifnya, Selasa lalu dengan 10 intipati - menghapuskan GST, pendidikan percuma, gaji minima, rumah mampu milik, menghapuskan rasuah, menangani isu Felda, menghapuskan tol, royalti minyak 20 peratus, untuk wanita dan kepentingan Sabah serta Sarawak.

Selain itu, dalam tempoh 100 hari menjadi kerajaan pula, Pakatan Harapan turut menjanjikan tangkapan terhadap MO1 dan jerung-jerung yang lain, RCI untuk 1MDB dan Felda, penubuhan badan bebas untuk mengembalikan aset dan wang rakyat yang dicuri, menjadikan SPRM sebagai badan bebas yang melapor terus kepada Parlimen dan terakhir, menghapuskan amalan runding terus bagi semua kontrak kerajaan.

Memandangkan tawaran PH itu terlalu menarik dan mampu mengujakan rakyat kepada perubahan, berbondong-bondong pemimpin UMNO dan kerajaan memperlekeh bajet alternatif tersebut.

Ada yang kata ia akan memufliskan negara, bersifat populis, tidak mungkin mampu dilaksanakan, tiada kredibiliti, hanya janji semata-mata dan pelbagai perlecehan lainnya.

Apakah PH hanya main-main atau suka-suka merangka bajet tersebut?

Kita harus sedar bahawa PH, berdasarkan penerimaan rakyat terhadap perubahan dan penolakan ketara terhadap Najib, hanya selangkah saja lagi untuk menjadi kerajaan dan menumbangkan UMNO serta BN dalam pilihanraya akan datang.

Dengan yang demikian, bajet yang mereka rangka itu sudah pasti sesuatu yang praktikal dan boleh dilaksanakan. Adalah tidak bijak jika PH merangka sesuatu yang tidak mampu dibuat, sedangkan peluang untuk menang memang dalam tangan.

Lainlah jika PH memang tiada peluang langsung untuk menubuhkan kerajaan, maka bolehlah dijanjikan bulan bintang dan gemerlapan lain yang tidak mampu dicapai tangan.

Ketidakmampuan menunaikan janji atas tawaran yang sudah dibuat  pastinya akan menjadikan rakyat memberontak dan menolak secara serta-merta kepada PH.

Adakah PH hanya ingin berkuasa setahun dua atau selama sepenggal sahaja?

Jika itu yang berlaku, selepasnya PH tidak akan dipercayai lagi oleh rakyat dan peluang untuk kembali sudah semestinya tertutup sama-sekali.

Adakah itu matlamat perjuangan PH?

Selain itu, kepada yang terus memperlekeh bajet alternatif tersebut, mereka seharusnya sedar bahawa di belakang PH tersenarai tokoh-tokoh hebat seperti Tun Mahathir, Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin, Tun Daim dan sederetan nama yang lain yang telah terbukti sebagai pemimpin yang hebat dan berjaya sebelum ini.

Di Selangor dan Pulau Pinang pula, PH telah membuktikan kemampuan mereka dalam mentadbir dengan lebih baik berbanding kerajaan BN yang terdahulu.

Sudah tentu, jika mereka bersetuju terhadap isi atau intipati bajet alternatif itu untuk dibentangkan secara terbuka kepada rakyat, mereka sebenarnya punya keyakinan dan kemampuan untuk melaksana dan menunaikannya apabila diberi kuasa nanti.

Tidak mungkin mereka itu mahu "membunuh diri"  dengan menjanjikan sesuatu yang tidak mampu untuk dilaksanakan.

Sebagai rakyat yang sudah pun terasa perit dan sengsara di bawah Najib selama ini, tiada sebab untuk kita mahu meragui kemampuan PH dalam memberi kebahagiaan dan kesejahteraan melalui pembentangan bajet alternatifnya itu, kecualilah jika kita mahu melihat Jho Low, bukan saja terus bebas, malah bertambah lagi bilion-bilion masuk ke dalam poketnya selepas ini. (ShahbudinHusin 27/10/2017).

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena