Monday 30 October 2017

[Video GELOMBANG RAKYAT SABAH~Warisan Memperjuangkan Nasib Rakyat Miskin Menentang Kezaliman] Mansuh bayaran tol EDL tidak legakan rakyat Johor (hanya menguntungkan rakyat Singapura).

Isnin, 30 Oktober 2017

Image result for Foto Sabah ubah
Parti Warisan Sabah president Shafie Apdal arrives at the Kota Kinabalu court at 
11.30am today - The Malaysian Insight

Image result for Foto Sabah ubah

Mansuh bayaran tol EDL tidak legakan rakyat Johor

Mansuh bayaran tol EDL tidak legakan rakyat Johor
Timbalan Pengerusi AMANAH Negeri Johor, Haji Dzulkefly Ahmad berkata, tindakan kerajaan mahu memansuhkan bayaran Tol ‘Eastern Dispersal Link (EDL)’ yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2018 oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Jumaat lalu merupakan suatu langkah yang tidak mendatangkan kesan langsung kepada rakyat di negeri Johor.
Kata beliau, tindakan tersebut tidak memberi sebarang kesan apa-apa kepada rakyat Johor, sebaliknya ia lebih memberi kesan positif kepada rakyat Singapura berikutan lebuh raya EDL yang dimaksudkan adalah jalan penghubung antara kedua negara, iaitu Malaysia dengan Singapura.
“Rakyat Johor mahukan bayaran tol dimansuhkan di Tol Kempas, bukannnya EDL. Rakyat Johor mahu manfaat pemansuhan bayaran tol dinikmati oleh rakyat Johor seperti yang berlaku semasa pemansuhan Tol Senai pada tahun 2004, bukannya menguntungkan rakyat negara lain.
“Diberitakan kutipan tol di lebuh raya ini tidak menggalakkan kerana pengguna di Johor yang menggunakan lebuh raya EDL sepanjang 8.1 km ini tidak perlu membayar tol kecuali jika mereka memasuki CIQ untuk ke Singapura.
“Kadar tol yang dikenakan kepada kereta yang keluar masuk ke Singapura secara dua hala perjalanan adalah sebanyak RM20.19 dan itu tidak termasuk caj yang dikenakan seperti (RC, VEP, RRC, ERP) yang dikenakan bagi pengguna jalan raya oleh kerajaan Singapura,” jelas Dzulkefly dalam kenyataan medianya hari ini.
Sehubungan itu, Dzulkefly menyimpulkan bahawa hasil daripada pemansuhan tol EDL itu hanya menguntungkan rakyat Singapura sahaja.
“Manfaat besar daripada pemansuhan Tol EDL dilihat hanyalah untuk meringankan beban warga Singapura kerana rakyat Malaysia seramai 300,000 orang yang berkerja di Singapura majoritinya menggunakan motorsikal, bas kilang atau pengangkutan awam dan ia tidak membabitkan soal tol yang dimansuhkan.
“Berhubung perkara yang berbangkit ini, ada benarnya suara rakyat Johor yang mahukan pemansuhan Tol Kempas sebanyak RM2.10 bagi kenderaan kelas 1 (kereta) jauh lebih banyak memberi manfaat kepada rakyat Johor dan Malaysia kerana jumlah pengguna jauh lebih besar berbanding Tol EDL,” kata beliau.
Malaysia Dateline


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena