Wednesday 25 October 2017

[Video 'Sekali lagi menteri tak faham soalan, tak mahu jawab secara spesifik'] Bajet ‘Belanja Berhemah' HARAPAN tanpa GST.

Rabu, 25 Oktober 2017



Pakatan Harapan hari ini melancarkan bajet bayangan dengan ikrar menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan cukai (GST) dan mengembalikan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST).
Dengan GST dijangka menyumbang RM42 bilion pendapatan bagi tahun 2018, rancangan HARAPAN untuk mengembalikan sistem percukaian sebelum ini hanya akan menjana pendapatan bersih RM16.5 bilion.
Bagi kekurangan RM25.5 bilion itu, HARAPAN mendakwa bahawa dengan menyalurkan hasil yang dikumpulkan ke dalam ekonomi akan seterusnya meningkatkan hasil persekutuan kerana pengguna dan aktiviti perniagaan akan meningkat.
Gabungan itu berharap dapat mengumpul cukai pendapatan korporat tambahan RM2.81 bilion, RM1.46 bilion dalam bentuk duti eksais ke atas barangan (kecuali kenderaan bermotor) dan cukai keuntungan harta tanah sebanyak RM1.82 bilion.
HARAPAN juga menjangkakan kenaikan jualan kereta sebanyak 20 peratus berikutan pemansuhan GST, yang akan menyumbang RM1.93 bilion kepada hasil melalui pengumpulan cukai import, eksais dan lesen kenderaan bermotor.
"Bagi tahun 2018, kami bertekad untuk menghapuskan RM20 bilion daripada pembaziran dan rasuah dengan memotong bajet Jabatan Perdana Menteri," kata gabungan itu dalam pelan fiskalnya yang berjudul "Belanja Berhemah, Potong Cukai, Pilih Harapan".
malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena