Sunday 29 October 2017

[Video Antara DAP & MCA - DAP kah PM selepas PRU14?] DAP ramal Najib ganti Anwar 'bercuti dalam (penjara)' selepas PRU14 & Bajet 2018 ialah yang terakhir buat Najib.

Ahad, 29 Oktober 2017

Image result for Foto Pakatan Harapan

DAP ramal Najib ganti Anwar lepas PRU14

Sehari selepas belanjawan negara dibentang Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat sekumpulan penyokong pembangkang berkumpul di majlis makan malam anjuran DAP di Sungai Siput, Perak malam tadi.
Dengan bayaran RM100 seorang mereka menghadiri majlis itu yang diisi dengan ceramah beberapa tokoh parti.
Mesej yang disampaikan adalah konsisten - bagaimana belanjawan tahun depan mengikut tafsiran mereka serta betapa ia meniru sejumlah dasar yang digariskan oleh Pakatan Harapan dua hari sebelum Najib membentangkan "ibu segala bajet" itu.
Namun apa yang lebih mengujakan kira-kira 500 hadirin pada malam tadi ialah kenyataan Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming bahawa Bajet 2018 ialah yang terakhir buat Najib.
"Tahun depan apabila kita mengubah kerajaan, dia (Najib) akan menjadi sama ada pemimpin pembangkang atau bercuti dalam (penjara) Sungai Buloh," katanya di Dewan Orang Ramai Kampung Rimba Panjang itu.
Kenyataan itu disambut dengan sorakan dan tepukan gemuruh peserta majlis makan malam berkenaan.
Bukti pembangkang sudah sedia
Najib yang juga menteri kewangan membentangkan belanjawan negara berjumlah RM280.25 bilion - berbanding jumlah pendapatan negara RM239.9 bilion - di Dewan Rakyat pada 27 Okt lalu.
Menurut kementerian kewangan kekurangan itu akan ditampung melalui kaedah pinjaman.
Daripada jumlah yang diperuntukkan itu RM234.25 bilion ialah untuk perbelanjaan mengurus manakala RM46 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.
Ia tidak termasuk simpanan luar jangka bernilai RM2 bilion.

Antara inti pati utama belanjawan itu ialah kerajaan memansuhkan kutipan tol di empat lokasi - masing-masing satu di Johor dan Kedah, manakala dua lagi di Selangor - dan cukai lebih rendah untuk individu memperoleh pendapatan RM20,000 hingga RM70,000
Bagaimanapun bayaran untuk skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dikekalkan untuk kali pertama sejak ia diperkenalkan beberapa tahun lalu.
Berbanding apa yang dibentang Najib, Pakatan Harapan (HARAPAN) berikrar menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) serta mengembalikan cukai jualan dan perkhidmatan.
HARAPAN juga menjangkakan kenaikan jualan kereta sebanyak 20 peratus berikutan pemansuhan GST, yang akan menyumbang RM1.93 bilion kepada hasil melalui pengumpulan cukai import, eksais dan lesen kenderaan bermotor.
Bercakap dalam bahasa Cina Nga mengaitkan Najib dengan tuduhan salah laku dan rasuah walaupun perdana menteri menafikannya.
Mendakwa Bajet 2018 oleh Najib meniru apa yang dirangka HARAPAN  Nga berkata itu membuktikan pembangkang kini benar-benar bersedia menjadi kerajaan.
"Mereka (kerajaan BN) meniru semuanya. jadi apakah makna semua ini?
"Pembangkang sekarang sudah bersedia menjadi kerajaan, dan BN bersiap-siap menjadi pembangkang," kata Nga yang juga anggota parlimen Taiping.
Bersetuju dengan pandangan itu Penolong Setiausaha Publisiti DAP Teo Nie Ching pula meramalkan Najib akan menggantikan tempat Datuk Seri Anwar Ibrahim di Penjara Sungai Buloh selepas pilihan raya umum (PRU) akan datang.
Teo juga berharap Nga serta Penasihat DAP Perak, Ngeh Koo Ham menjadi menteri jika HARAPAN berjaya mengetepikan BN pada PRU ke-14 nanti.
"Saya pula jika ada peluang, berharap boleh menggantikan Chong Sin Woon (wakil MCA yang kini menjadi timbalan menteri pendidikan)," katanya.

malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena