Tuesday 24 October 2017

[Video Harga barang naik bukan sebab GST] ‘Kenapa Najib tolak soalan berkaitan 1MDB di Dewan Rakyat?’

Rabu, 25 Oktober 2017

‘Kenapa Najib tolak soalan berkaitan 1MDB di Dewan Rakyat?’

Oct 23 2017 / Suara Keadilan
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menjelaskan sebab di sebalik keengganannya menjawab soalan berkaitan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Dewan Rakyat.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, Najib menolak empat soalan yang menyentuh isu pengesahan kompaun Bank Negara Malaysia (BNM) ke atas 1MDB, isu pematuhan 1MDB terhadap penarikan balik pelaburan oleh Bank Negara dan isu membawa pulang kembali aset-aset yang dirampas oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ).

"Pertanyaan saya itu ditolak. Kenapa ia ditolak? Pada hari ini saya telah menerima surat jawapan dari Pejabat Setiausaha Dewan Rakyat bagi memaklumkan alasan penolakannya.
"Isu-isu yang kita bangkitkan bukan hanya berkaitan kompaun yang dikenakan oleh Bank Negara terhadap 1MDB dan pendirian balik pelaburan tetapi juga tindakan perundangan terhadap kesalahan jenayah 1MDB yang berada di bawah jurisdiksi Najib," katanya pada sidang media di Parlimen, hari ini, lapor The Malaysian Insight.

Wan Azizah berkata, satu usul di bawah Peraturan 99, iaitu Peraturan-peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat telah dikemukan oleh 60 ahli Parlimen pembangkang termasuk Warisan dan PAS bagi menentang keputusan tersebut.

"Menurut Peraturan 99 itu, ia memadai dengan usul bersendiri seorang ahli. Namun, kami telah mengemukakan usul bersendiri itu dengan ditandatangani lebih a 60 ahli Parlimen pembangkang yang merangkumi KEADILAN, DAP, Amanah, Bersatu, Warisan serta PAS," katanya.

Menurut beliau, ia dikemukakan semasa sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini untuk mendapatkan penjelasan berhubung kenyataan media yang Bank Negara berkaitan cadangan yang dikemukakan kepada Peguam Negara, Apandi Ali.

Cadangan itu adalah berkaitan pendakwaan jenayah di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (ECA) atas kesalahan pelanggaran Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 sehingga dikenakan kompaun sebanyak RM115.8 juta.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena