Wednesday 25 October 2017

[Video Tan Sri Muhyiddin: BERSATU 100% BERSAMA RAKYAT & Memalukan...PM kita mencuri wang negara!] C4: Bos SPRM perlu tunjuk integriti jelaskan dakwaan skandal.

Rabu, 25 Oktober 2017

Image result for Foto darul penyangak
... Development Bhd (1MDB) scandal has tarnished Prime Minister Najib Razak's reputation, according to the latest survey conducted by Institute Darul Ehsan.

C4: Bos SPRM perlu tunjuk integriti jelaskan dakwaan skandal

PETALING JAYA: Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) menggesa Tan Sri Dzulkifli Ahmad menunjukkan integritinya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dengan membuat penjelasan berhubung dakwaan beliau menjalin hubungan sulit dengan isteri orang.

Pengarah Eksekutif C4, Cynthia Gabriel berkata, tugas Dzulkifli ialah mempromosi integriti dan dakwaan “skandal” itu melanggar Seksyen 2 Akta SPRM mengenai promosi integriti.

“Ketua SPRM itu mungkin sedang memburukkan keadaan bagi dirinya. Pada mulanya, ia kelihatan seperti ‘hubungan’ itu dan penghapusan rasuah sememangnya 2 perkara berasingan dan tiada kaitan dengan kerjanya.

“Tetapi, usahanya mempromosikan ikrar integriti meletakkannya dalam keadaan tersepit.

“Integriti sepatutnya menyeluruh, ini bermaksud pemimpin berintegriti patut menunjukkan nilai baik, tetapi beliau gagal,” kata aktivis anti-rasuah itu kepada FMT.

Sehubungan itu, Cynthia menggesa Dzulkifli menjelaskan perkara sebenar.


“Beliau perlu memberitahu perkara sebenar kerana itu sebahagian daripada integriti yang kamu bertanggungjawab ke atas sesuatu.”

“Jika tidak melakukannya, beliau hanya perlu membuat penafian. Jika betul, beliau harus memberitahu perkara sebenar. Ini sebahagian daripada usaha mempromosi integriti dan Seksyen 2 Akta SPRM mengkehendaki beliau berbuat sedemikian.”

Katanya, Dzulkifli yang giat menggesa parti politik dan pemimpin melakukan ikrar integriti, sepatutnya menunjukkan teladan baik dengan “melakukan apa yang beliau war-warkan”.

Beliau berkata, pegawai kerajaan tertakluk kepada penelitian umum berbanding orang lain.

“Ketua SPRM itu lebih tahu mengenainya berbanding orang lain. Walaupun dakwaan skandal itu ialah hal peribadi, kami percaya nama SPRM tidak patut tercemar disebabkannya.”

Sebelum ini sebuah rakaman kamera litar tertutup tersebar menunjukkan seorang lelaki yang didakwa ialah Dzulkifli dan seorang wanita dikatakan isteri orang berpegang tangan dan memasuki sebuah restoran di Bali, Indonesia, sekitar Julai lalu.

Satu lagi klip video menunjukkan tiket penerbangan, dokumen pendaftaran hotel dan rakaman lain memaparkan pasangan itu serta bagasi dikeluarkan dari sebuah hotel.

Pada 16 Oktober lalu, Dzulkifli mengecam dakwaan itu “kotor” dan “keji”, tetapi berikrar akan meneruskan kempen anti-rasuah dengan agresif.

Wanita itu dan suaminya dilaporkan bercerai bulan lepas.

Peguam hak asasi, Syahredzan Johan bagaimanapun tidak berpendapat dakwaan skandal itu akan menjejaskan kerja Dzulkifli sebagai ketua SPRM.

“Secara peribadi, saya tidak fikir itu hubungan luar nikah itu akan menjejaskan kerjanya.

“Jadi, saya fikir walaupun ia akan dikritik orang ramai, jika ianya benar, saya tidak fikir beliau patut letak jawatan.

“Selagi tidak menjejaskan kerjanya, saya tidak rasa kita patut campur tangan dalam hubungan peribadinya.”

Bagaimanapun, katanya, kerja Dzulkifli mungkin terkesan jika beliau diugut.

“Seseorang yang hendak menyembunyikan sesuatu boleh terjejas, jika beliau diugut.

“Dalam situasi itu, sudah tentu kerjanya akan terjejas. Tetapi disebabkan dakwaan ini sudah tersebar luas, secara ironiknya peluang itu berkurangan.”

KedahLanie




0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena