Sunday 14 October 2018

[Video Di usia 64 tahun Mat Sabu tak dak PENGALAMAN jadi Menteri Pertahanan?] Betul! Cuma tak dak pengalaman MENCURI wang rakyat! Perancis cabar Beijing & Kapal perang Britain dikesan di Laut China Selatan

Ahad, 14 Oktober 2018

Perancis cabar Beijing di Laut China Selatan

12 Jun 2018
KAPAL perang Perancis, Dixmude.
PARIS: Perancis meningkatkan kehadiran tenteranya di rantau Indo-Pasifik, menghantar kapal perang menerusi Laut China Selatan dan merancang latihan udara bagi membantu menangani pembentukan tentera China di perairan bertelingkah.
Akhir Mei lalu, kapal perang Perancis, Dixmude dan kapal frigat, berlayar menerusi Kepulauan Spratly bertelingkah serta sekitar kumpulan terumbu karang ditukar China kepada kepulauan kecil bagi mengukuhkan tuntutan Beijing terhadap keseluruhan Laut China Selatan yang kaya sumber.
"Kapal peronda kami belayar hampir ke kepulauan berkenaan untuk memperoleh perisikan menggunakan semua sensor yang boleh digunakan di perairan antarabangsa," kata pegawai pemerintah Dixmude, Jean Porcher kepada media menerusi wawancara video.
Menulis dalam The Wall Street Journal (WSJ), seorang penyelidik daripada kumpulan pemikir Hudson Institute yang berada di atas kapal berkata, 'beberapa frigat dan korvet (kapal perang kecil) China' mengekori kapal Perancis.
Porcher berkata, kapal mereka mengekalkan hubungan radio 'mesra' dengan kapal tentera China 'yang berada di kawasan itu sehingga mereka beredar.'
Setakat ini, Amerika Syarikat (AS) mengetuai tindakan konfrontasi dengan China berhubung tuntutan wilayahnya di Laut China Selatan.
Namun Perancis, bersama Britain adalah satu-satunya negara Eropah yang kerap menghantar tentera lautnya ke rantau itu, juga terbabit dalam pertikaian apabila menghantar kapalnya ke Laut China Selatan sebanyak tiga hingga lima kali setahun.
Pada Ogos ini, tentera udaranya akan melancarkan latihan terbesar di Asia Tenggara sebagai sebahagian strategi menandakan kehadiran Perancis di rantau itu yang menempatkan 1.5 juta warganya di wilayah luar negaranya.
Tiga jet pejuang Rafale, satu pesawat pengangkut tentera A400M dan kapal tangki C135 akan terbang dari Australia ke India, dengan beberapa hentian sepanjang perjalanan.
Operasi laut dan udara itu mengiringi kunjungan Presiden Emmanuel Macron ke Australia bulan lalu, di mana beliau bercakap mengenai keperluan melindungi rantau Indo-Pasifik daripada 'hegemoni', merujuk kepada kekuatan meningkat Beijing. - AFP

Kapal perang Britain dikesan di Laut China Selatan

KAPAL perang milik tentera laut Britain, HMS Albion. - Foto Reuters
LONDON: Beijing mengerah sebuah kapal frigat dan dua helikopter bagi memantau pergerakan kapal perang milik tentera laut Britain, HMS Albion, yang dilaporkan berada di perairan Laut China Selatan.
HMS Albion yang membawa satu kontinjen tentera laut diraja Britain dipercayai belayar melepasi gugusan Pulau Paracel sejak beberapa hari lalu, menuju ke Ho Chi Minh City, Vietnam.
Menurut sumber, kapal itu dipercayai belayar berhampiran beberapa pulau yang dituntut oleh China, sekali gus mencabar tuntutan Beijing, yang mendakwa mempunyai hak ke atas kawasan berkenaan.
Kapal tentera laut Britain itu dilaporkan berlabuh di Ho Chi Minh City pada Isnin lalu, susulan program penempatan tentera di sekitar Jepun. - Reuters
BH Online.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena