Tuesday, 18 February 2014

Isteri Nik Aziznya mana? "Nun ada kat depan sekolah, dekat pintu gerbang... sedang jual aiskrim". Oh tuhannnnnn!

Selasa, 18 Februari 2014

tiba-tiba ada air jernih menitis di pipi ku...

betapa iklasnya mereka ..kepada Allah ..

Dulu... semasa era Mahadir (masa tu saya masih dlm UMNO)... semasa Anwar dituduh liwat... saya percaya ... memang saya dah mula benci Anwar.... tapi ada benda yg tak kena dengan senario dan perbicaraan kes ini... banyak sangat percanggahan dan kontroversi... saya ikuti kronologi dan semua perbicaraan.... saya dah mula tawar hati dekat UMNO... tapi masih tak keluar lagi....

Bukti bukti yg di keluarkan banyak tak logik dan tak sama dengan affidavit.... saksi di pehak pendakwa bercelaru. .. kejap pinda tarikh... kejap pinda tempat kejadian.... saya jadi pening dan kecewa dengan apa yg berlaku.. 

Saya tak kisah... kalau org bersalah walau org tu saya sayang... dia tak patut kita simpan.... tapi biarlah perbicaraan yg bertamaddun dan perikemanusiaan.
Saya sayang UMNO ... saya sayang melayu.... tapi fikiran dah bercelaru.... 

Tambahan pula politik wang makin teruk dalam pemilihan UMNO... Mahadir sendiri mengaku. Hampir berlaku pergaduhan antara UMNO dek kerana rasuah !.... aduhhh....
Rasuah dan sogokan berlaku depan mata....DEPAN MATA ! Saya org kecil ... tak boleh buat apa apa... hanya melihat !

Sejak itu saya dah mula mendekati PAS tapi tak betul betul lagi... mencari ketenangan... Kadang kadang curi pergi dengar ceramah PAS... aduhhhhh semua sopan, ramai pakai serban... muslimat semua bertudung .. tak macam dlm UMNO esp Puteri UMNO.... dan ramai yg berpurdah..... Hati dah mula cair ! (sebab tuuu lahhhh gamaknya ramai org UMNO tak berani pergi ke tempat perhimpunan dan ceramah PAS)

Selepas grad UiTM - Tahun tahun 90 an... dah mula berjinak jinak dengan program PAS (tapi masih dok dlm UMNO). Selalu berdebat dengan ustaz ustaz PAS, berhujjah dengan penyokong PAS dlm banyak hal.... selalunya saya kalah sebab tak da fakta !

tahun 2002 pergi Kelantan dan terengganu (hantar anak saudara ke Kusza) , tidur di Masjid Rusila... masyaAllah tersentuhnya hati.... Tuan Guru Hj Hadi sangat tawadhuk.... rumahnya.... aduhhhh rumah kampong saja.... pagar rumah pun huh ! dia tak kisah langsung dengan keadaan rumah dia ! sebak hati saya... saya dah banyak kali pergi bertandang ke rumah rumah leader UMNO... ... jauh bezanya ...JAUH BEZANYA.... ! Tersangat jauh.... 

Sembang dengan org di Masjid Rusila, Tuan Guru tak pernah tinggal solat tahajjud.. tak pernah tinggal puasa isnin khamis..... lagi lahhhh hati saya sebak, menangis.... saya terlalu jauh ... terlalu jauh sesat ! Saya dah mula bandingkan dengan org atas saya selama ini .... hmmmm jauh beza....

Semasa pulang ke Kedah... saya singgah di Pulau Melaka (Rumah Nik Aziz) .. Semasa masuk ke pintu gerbang depan sekolah Agama Nik Aziz.. ada terpandang seorang Muslimat sedang menjual aiskrim... saya senyum saja kat dia. Saya tak kenal pun.

Saya berjumpa Nik Aziz sekejap di rumah dia... ... Kakak saya bertanyakan Isteri Nik Aziznya mana ? .. ada org bagitau... nun ada kat depan sekolah dekat pintu gerbang... yg sedang jual aiskrim tu Isteri Nik Aziz lah !...

Haaah ! Isteri Nik Aziz Yg saya jumpa sedang jual aiskrim tadi ? Masya Allah...... Oh tuhannnnnn !

Saya solat asar di surau Nik Aziz, dia menjadi Imam. sempat berjabat tangan dengan dia.... itu pertama kali jumpa Nik Aziz... tenang saja... tapi ada rasa gerun juga di hati... tak tau kenapa... tapi wajahnya lembut... sejuk dan lembut tangannya... !

Sempat pergi jenguk rumahnya... biasa saja .. rumah kampong ... tanpa pengawal tanpa pintu penghalang.... ada kambing dan ayam berkeliaran depan rumah.... huh.... seorang Menteri besar macam ini !.... aduhhhhh kalaulah MB BN tak tau lahhh.... jauh langit bumi.... 

Dlm perjalanan pulang ke Kedah... hati sayu ... sedih... perit... bercampur campur seronok dan kagum dengan pemimpin PAS. Alangkah baiknya kalau pemimpin BN macam ini... tiada ketat protokol.... senang bertemu... menjadi imam setiap kali solat jema'ah, sangat sederhana ... anak anak mereka semuanya dididik secara Islam.... semuanya dihantar ke tempat pengajian Islam... manakala pemimpin saya tidak.... 

Semasa dlm masjid Nik Aziz tadi ... terasa sangat tenang, terasa luas dada.... tak tau nak cakap.... 

Selepas itu lah saya selalu menghadiri ceramah PAS, mula menghadiri kelas pengajian... dan mengambil keputusan menyertai PAS..... Allahu Akhbar !

  • Mat Rodzi Bila aku ikuti apa yang di tulis sampai habis tiba .tiba ada air jernih menitis di pipi ku....bertapa ringkas nya kehidupan peminpin pas...betapa iklas nya mereka ..kepada .Allah .............
  • Acam Azila Sy dulu kuat ngan umno.. sejak lepas skolah.. tp bila kes fitnah anwar timbul sy dh mula tawar hati.. bayang kn org no 2 dlam parti dilaku kn sedemikian rupa.. yg umno nampak salah dsai je.. yg betul buat2 diam.. lg satu kes fitnah 2.. bapak saiful lidah ber belit belit.. mula2 tuduh dsai dn bila didapati tk brsalah jmpa dsai minta ampun dn taubat.. bila kes rayuan ni tlmbul buat u turn plak kata kn dsai terlibat.. jgn lupa bapak saiful ni nanti akan jd saksi utama..

0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena