Friday 12 October 2018

[Video Zahid: Saya Sudah Sedia Datang Lagi Beri Keterangan kepada SPRM] Apa masalah SPRM tidak mahu menahan reman Presiden UMNO itu? Akhirnya nanti, rakyat akan pertikai dalam era Malaysia Baru sekarang terhadap kecekapan SPRM?

Jumaat, 12 Oktober 2018

BUKANKAH LEBIH BAIK JIKA DIREMAN?

Presiden UMNO, Zahid Hamidi hadir lagi ke pejabat SPRM Putrajaya hari ini untuk diambil keterangannya.

Ini adalah kedatangannya buat kali yang kelima untuk memberi keterangan kepada SPRM yang sedang menyiasatnya berhubung dakwaan penyalahgunaan dana Yayasan Akal Budi untuk membayar hutang kad kredit peribadi serta siasatan berkaitan pertemuannya dengan waris keluarga Diraja Arab Saudi yang dikatakan menderma RM2.6 bilion kepada Najib Razak.

Pada Julai lalu Zahid Hamidi disiasat selama dua hari berturut-turut dan minggu ini pula beliau telah telah disiasat sejak Rabu lalu iaitu tiga hari berturut-turut.
Ini menjadikan beliau telah disiasat selama lima hari setakat ini dengan setiap sessi siasatan mengambil masa antara lapan hingga sembilan jam.

Hari ini Zahid Hamidi dibenarkan keluar pada tengahari untuk menunaikan solat Jumaat dan perlu datang semula ke pejabat SPRM pada sebelah petang untuk meneruskan sessi  siasatan seterusnya.

Sehingga ini tidak diketahui lagi sama ada siasatan pada hari ini merupakan yang terakhir buat Zahid Hamidi atau beliau dikehendaki datang lagi esok atau pada hari yang lain.

Namun, Zahid Hamidi ketika bercakap kepada wartawan tengahari tadi berharap siasatan SPRM terhadapnya akan berakhir pada hari ini.
Dalam kes siasatan terhadap Zahid Hamidi yang sudah memasuki hari kelima ini, sekurang-kurangnya tiga  persoalan menjadi kebingungan ramai:-

Pertama, kenapa siasatan terhadap Zahid Hamidi terlalu lama dan perlu memakan masa sedangkan kesnya adalah mudah saja?

Sedangkan Najib Razak dan Rosmah Mansor hanya perlu disiasat selama tiga saja sebelum dibawa ke mahkamah untuk didakwa, mengapakah sudah lima hari siasatan terhadap Zahid Hamidi, tetapi bagaikan masih tiada kepastian lagi sama ada beliau akan didakwa atau sebaliknya?

Apa yang rumitnya siasatan terhadap Zahid Hamidi berbanding kes Najib dan Rosmah?
Kedua, mengapakah SPRM perlu membuang masa dengan setakat ini meminta Zahid Hamidi datang ke SPRM sebanyak lima hari untuk diambil keterangannya dengan  pada Julai lalu dua hari berturut-turut dan minggu ini tiga hari berturut-turut?

Bukankah lebih baik, lebih efisien dan lebih menjimatkan masa serta tenaga jika bekas Timbalan Perdana Menteri itu ditahan reman saja di lokap SPRM di mana siasatan boleh disingkatkan kepada tiga atau empat hari saja?

Apa masalah SPRM tidak mahu menahan reman Presiden UMNO itu?

Ketiga, bilakah SPRM mahu menyelesaikan penyiasatan dan mengakhiri sessi mengambil keterangan terhadap Zahid Hamidi dan seterusnya akan mengemukakan kertas siasatan kepada Pejabat Peguam Negara?

Bila? Bila? Bila?

Akhirnya, berdasarkan ketiga-tiga persoalan di atas, inikah gambaran yang diharapkan rakyat dalam era Malaysia Baru sekarang terhadap kecekapan SPRM? (ShahbudinHusin 12/10/2018)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena