Friday 29 July 2016

AMANAH ingatkan PAS jangan cuba pecahkan PAKATAN HARAPAN

Jumaat, 29 Julai 2016
AMANAH ingatkan PAS jangan cuba pecahkan HARAPAN 


Pengerusi Parti Amanah Negara (AMANAH) Pulau Pinang, Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, parti itu akan menentang sebarang usaha, termasuk PAS, untuk memecahkan Pakatan Harapan. 

Mujahid berkata demikian dalam konteks pilihan raya negeri (PRN) mengejut di Pulau Pinang yang dicadangkan oleh DAP untuk mendapatkan mandat baru selepas Ketua Menteri, Lim Guan Eng didakwa dengan dua tuduhan rasuah. 


Mujahid berkata kenyataan timbalan presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man baru-baru ini dalam sebuah akhbar Cina menunjukkan beliau cuba "menganggu" urusan HARAPAN. 

Dalam satu kenyataan, Mujahid yang juga naib presiden AMANAH berkata, Tuan Ibrahim tidak ada hak untuk berbuat demikian. 

Sehubungan itu, katanya, adalah lebih baik bagi timbalan presiden PAS memberi tumpuan untuk mengenal pasti musuh sebenar dan tidak bertindak melagakan AMANAH dengan sekutunya dalam HARAPAN. 

Jika PAS telah mengenal pasti musuh politik yang sebenar, kata Mujahid, parti itu pastinya akan bersama dengan HARAPAN dan tidak akan membuang masa untuk pecahkan HARAPAN dengan menyerang AMANAH. 

Pada 26 Julai, Tuan Ibrahim dilaporkan memberitahu sebuah akhbar berbahasa Cina bahawa PAS akan mempunyai "kerjasama bersyarat" dengan PKR sekiranya PRN mengejut diadakan di Pulau Pinang. 

Tuan Ibrahim dilaporkan memberitahu Sin Chew Daily bahawa parti itu merancang untuk bertanding di sekurang-kurangnya enam kerusi. 

Akhbar itu melaporkan selain enam kerusi tersebut, PAS bercadang bertanding dia dua atau tiga kerusi yang parti itu pinjamkan kepada PKR. 

"Jika AMANAH bertanding di kerusi PAS, kita akan bertanding di kerusi DAP dan PKR," Tuan Ibrahim dipetik sebagai berkata. 

Beliau juga dipetik sebagai berkata PAS tidak akan "mengganggu" dan mewujudkan pertandingan tiga penjuru sekiranya AMANAH tidak melakukan perkara yang sama. 

"AMANAH sebagai anggota Pakatan Harapan, kita melihat PKR sebagai mewakili ketiga-tiga parti Pakatan dalam rundingan. 

"Tetapi mereka tidak boleh membenarkan AMANAH untuk bertanding, jika mereka berbuat demikian, ia bertentangan dengan syarat kita," Tuan Ibrahim dilaporkan berkata. 

Mujahid mengingatkan PAS bahawa parti itu adalah komponen HARAPAN dan akan kekal begitu walaupun berdepan pelbagai cabaran. 

Mujahid mengingatkan bahawa sejak HARAPAN ditubuhkan, PAS tidak mempunyai peranan dalam membina pakatan itu walaupun ia telah dijemput untuk berbuat demikian. 

PAS memutuskan untuk membentuk blok ketiga dan tidak menyertai HARAPAN, kata Mujahid mengingatkan bekas rakan-rakannya. 

HARAPAN, katanya, telah melalui pelbagai cabaran walaupun belum berusia satu tahun. 

Namun, kata beliau, pihaknya tetap komited dalam menggabungkan kuasa pembangkang untuk menghadapi BN dan Umno, selepas PAS mengambil keputusan untuk berpisah dengan DAP. -mk 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena