Thursday 21 July 2016

[Video] Pua dakwa 'Malaysian Official 1' ialah Najib..."Tidak syak lagi"! Media sosial pula ‘ribut’ bagi mengesan 'Malaysian Official 1'.

Khamis, 21 Julai 2016

Pua dakwa 'Malaysian Official 1' ialah Najib

Tidak syak lagi bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak adalah individu yang disebut sebagai 'Malaysian Official 1' dalam tuntutan mahkamah sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) yang difailkan semalam, dakwa ahli parlimen Tony Pua hari ini.
"Tidak ada lagi 'official' selain daripada Najib yang telah dibersihkan (salah laku oleh peguam negara)," dakwa setiausaha publisiti kebangsaan DAP pada sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.
Walaupun dokumen mahkamah tidak mengenal pasti Malaysian Official 1, Pua mendakwa ia menggambarkan individu itu sebagai orang yang mempunyai kuasa dalam kerajaan.
'Malaysian Official 1' mempunyai kuasa untuk meluluskan semua pelantikan dan penyingkiran lembaga pengarah 1MDB dan pasukan pengurusan kanan 1MDB, menurut dokumen berkenaan.
Artikel 117 daripada Memorandum dan Artikel (M&A) 1MDB menyatakan bahawa hanya Najib mempunyai kuasa itu, dakwa Pua.
Tambahnya, halaman 75, perenggan 263 dokumen itu menyatakan bahawa Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali telah membersihkan Malaysian Official 1 dalam siasatan ke atas AS$ 681 juta.
Ahli parlimen Petaling Jaya Utara itu menggesa Apandi menjelaskan dakwaan bahawa wang yang disalurkan ke dalam akaun Najib adalah daripada penderma Arab.
Dokumen-dokumen dari DOJ menunjukkan bahawa AS$ 681 juta berasal daripada AS$ 3 bilion bon yang diperoleh 1MDB.
Dari bon itu, AS$ 1.592 bilion telah dialihkan ke dalam akaun milik Tanore Finance Corporation, yang kemudiannya dipam AS$681 juta untuk 'Malaysian Official 1'.
"Di mana penderma Arab seperti yang didakwa oleh Apandi," soal Pua.
"Saya menyeru kepada Apandi untuk mendakwa Najib kerana kecurian besar itu atau dia harus meletakkan jawatan jika dia tidak sanggup berbuat demikian, sementara kita mencari orang lain yang mampu untuk membawa pertuduhan terhadap Malaysian Official 1, yang dengan jelas adalah Najib," dakwanya.
Malaysiakini.

Misteri 'Malaysian Official 1' mendorong rakyat untuk menggempur di laman Twitter dan Facebook untuk membincangkan tokoh enigma yang disebut dalam saman Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat yang difailkan semalam.
Mengikut saman itu, AS$731 juta dana 1MDB didakwa mengalir ke akaun bank rasmi 'Malaysian Official 1'.
Meskipun DOJ memelihara identiti 'Malaysian Official 1', warga maya menerkam isu itu dan dengan cepat menjadikannya bahan jenaka.

DOJ menyifatkan tokoh itu sebagai "pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga mempunyai kedudukan berkuasa dalam 1MDB".
Menurut DOJ, setelah ditubuhkan, 'Malaysian Official 1' berkuasa ke atas 1MDB.
Menurutnya, 'Malaysian Official 1' mempunyai kuasa untuk meluluskan semua pelantikan dan penyingkiran lembaga pengarah 1MDB dan pasukan pengurusan kanan firma pelaburan negara itu.
Laporan mengenai tokoh yang tidak dinamakan itu mendorong beberapa rakyat Malaysia menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan pihak berkuasa untuk mengesannya.
Good morning. Today Putrajaya has a big task to do, find out who is @NajibRazak
 seems pretty corrupt. Sure hope Najib can help tangkap him/her.
Good job, 1Malaysia branding team! Effective branding, even the US Justice Dept uses  instead of He-Who-Must-Not-Be-Named
1MDB carian popular Google
Sementara itu, istilah 1MDB melonjak kepada 13 peratus daripada jumlah carian di Google semalam, apabila tersebar berita bahawa DOJ memfailkan tuntutan di mahkamah.
Sebaik sahaja sidang akhbar Peguam Negara Amerika Syarikat itu berakhir selepas tengah malam, waktu Malaysia, trend berkenaan terus meningkat sehingga 100 mata pada jam 7.30 pagi.
DOJ semalam memfailkan saman sivil untuk merampas aset di Amerika Syarikat yang ia dakwanya dibeli menggunakan dana 1MDB. Ia merancang untuk mengembalikan hasil daripada penjualan aset-aset yang disita itu kepada Malaysia.
Menurut saman itu, urus niaga terbesar yang dibuat kepada ‘Malaysian Official 1’ adalah deposit AS$681 juta yang dimasukkan ke akaun AmBank miliknya pada Mac 2013.
Jumlah itu didakwa adalah hasil bon AS$3 bilion 1MDB untuk usahasama pelaburan dengan Aabar, petik saman berkenaan.

Hasil bon itu, AS$1.26 bilion disalurkan ke dalam akaun milik Tanore Finance Corporation, yang kemudiannya memasukkan AS$ 681 juta ke akaun rasmi ‘Malaysian Official 1’.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena