Sunday 17 July 2016

Terbongkar! Berita Khas oleh Sarawak Report! Boss Ladang Sawit dicari mengenai pembunuhan Bill Kayong.

Ahad, 17 Julai 2016
Syaitan yang bernama Dato' Lee chee kiang ini merupakan mastermind kes pembunuhan Bill Kayong. Sekarang berada di Australia. Dia ada "cable" besar dengan pihak kerajaan.

Ini dia senarai syaitan-syaitan company tung huat under kerajaan BN cilaka.


Otai BERSIH telah menambah 4 foto baru
2 jam
Terbongkar! - Berita Khas oleh Sarawak Report!
Boss Ladang Sawit dicari mengenai pembunuhan Bill Kayong.
Sedikit sebanyak penterjemahan berita dari Sarawak Report: -
Begitu hebat hubungan politik Dato 'Lee Chee Kiang sampai seolah-olah bahawa tiada siapa setakat ini berani menamakan beliau dalam Malaysia.
Walau bagaimanapun, kita boleh mendedahkan bahawa dia tepat dinamakam dalam kertas tuduhan antara lain-lain yang ditangkap atas pembunuhan Bill Kayong, di mana beliau dinamakan sebahai bersubahat dalam pembunuhan itu.
Lee dipercayai telah melarikan diri dari Sarawak ke Australia pada masa Bill Kayong ditembak mati di dalam keretanya pada 21hb June dekat eMart di Jalan Miri-Bintu, namun tiada sebarang pemberitahuan awam setakat ini bahawa Notis Red Alert telah dikeluarkan untuk menangkapnya dan kami menyoal adakah polis Australia sedar bahawa pembunuh warga Malaysia yang disyaki itu masih bebas dan berada di wilayah mereka?
Lagipun, kertas pertuduhan terhadap Lie Chang Loon bersama-sama dengan Mohamad Fitri Pauzi yang dituduh menembak Kayong menyatakan dengan jelas:-
" “..that you together with Lee Chee Kiang (I.C. No.: 710816-13-5079) and other persons at large.. abetted one Mohamad Fitri Pauzi ..in the commission of murder of Bill Anak Kayong..”
Pertempuran Dengan Ladang Tung Huat Plantation
Pembunuhan salah seorang tokoh hak tanah terkenal Sarawak segera secara meluas disyaki dikaitkan dengan politik samseng kayu-balak di negeri ini.
Sesungguhnya, pertalian jenayah antara syarikat pembalakan / perladangan merampas tanah dan ahli politik kanan yang memegang pengaruh terlebih ke atas kuasa-kuasa undang-undang, telah sempurna digambarkan dalam kes Tung Huat Plantation, di mana Lee Chee Kiang adalah Pengarah dan pemegang saham utama.
Selama bertahun-tahun pemilik tanah asli telah terbabit dalam pertempuran undang-undang terhadap syarikat itu, dibantu oleh peguam hak tanah Abun Sui dan activist Bill Kayong, yang kedua-duanya dikaitkan dengan parti pembangkang PKR -Bill Kayong adalah seorang calon dalam PRN 11.
Lee Chee Kiang, antara lain, adalah berkait rapat dengan parti BN - SUPP, dimana dalam PRN telah banyak dibiayai oleh Najib secara peribadi ( cek juta ringgit yang ditandatangani olehnya pada PRU menjadi saksi umum).
Bapa Lee Chee Kiang dan juga pengarah syarikat itu, Lee Sie Tong, adalah tidak lain daripada Temenggong Miri, yang mempunyai hubungan rapat dengan SUPP.
Pada 1hb Jun, jawatan Temenggong Miri telah dilanjutkan dalam satu majlis yang dirasmikan oleh Naib Presiden SUPP, Menteri Pelancongan Lee Kim Shin, yang secara terbuka mengucapkan tahniah kepada Temenggong Lee kerana "telah memainkan peranan penting dalam mendapatkan pengundi untuk menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN)".
Bersama-sama dengan anaknya, Temenggung Lee bukan sahaja Pengarah Tung Huat Plantation, malah mereka adalah pemegang saham utama juga.
Walaupun peranan masyarakat utama yang dimainkan olehnya pertempuran melibatkan Tung Huat telah menjadi salah satu contoh yang paling teruk keganasan dan buli terhadap masyarakat tempatan dalam tahun kebelakangan ini di Sarawak. Radio Free Sarawak telah melaporkan mengenai isu itu sejak 2011 dan kempen hak-hak sivil telah menimbulkan kebimbangan utama berterusan sepanjang tempoh ini.
Bill Kayong dirinya dan pembela lain telah menerima ancaman lisan berterusan dari Lee sendiri dan samseng-samseng yang didakwa dibayar olehnya berbulan-bulan, sering menerima sehingga 20 panggilan telefon sehari, mengikut orang yang rapat dengan kes itu.
Sementara itu, satu siri serangan ganas yang mengerikan telah dilancarkan terhadap masyarakat Iban tempatan terjejas oleh Tung Huat Niah Plantation di Sungai Bekelit.
Dalam satu kejadian pada akhir tahun lepas ketua kampung dirempuh dijalan raya oleh samseng, yang menaiki sebuah kenderaan yang didaftarkan kepada syarikat perladangan dan ditetak dengan parang.
Dalam rentetan insiden lain, kereta telah dibakar, rumah-rumah dibom dengan bom api dan samseng-samseng telah melaporkan beberapa kali tiba di kampung itu untuk menakut-nakutkan rakyat tempatan yang telah dipasang sekatan. Dalam beberapa kes, mereka dilaporkan sengaja merempuh orang ramai dengan kenderaan mereka, menyebabkan mereka memerlukan rawatan di hospital.
http://www.sarawakreport.org/…/plantation-boss-wanted-over…/
Sebarkan...

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena