Saturday 30 July 2016

KM: PP kena ada sikit hutang, boleh minta wang dari Najib... "Datuk malam ni tekan mesin ATM, bayar sama kerajaan pusat''.

Sabtu, 30 Julai 2016

KM: PP kena ada sikit hutang, boleh minta wang dari Najib

Rizab kerajaan Pulau Pinang berjumlah RM1.5 bilion adalah jauh melebihi hutangnya kepada kerajaan persekutuan sebanyak RM69 juta sahaja, kata Ketua Menteri Lim Guan Eng.
Walaupun kerajaan negeri boleh membayar hutang kepada Putrajaya, tetapi kata Lim, ia "kena ada sikit hutang".
"Saya sekarang boleh angkat telefon kepada pegawai kewangan negeri, dan kata "Datuk malam ni tekan mesin ATM, bayar sama kerajaan pusat'.
"Tapi kita kena simpan sikit hutang supaya kita bole minta wang dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak," katanya berseloroh di majlis makan malam untuk mengutip derma di Kuala Lumpur malam tadi.
Katanya, jika Pulau Pinang tidak ada hutang, maka kerajaan akan mengganggap ia sudah senang dan tidak memerlukan lagi wang.
Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Parlimen pada 31 Disember 2015, kerajaan negeri dengan hutang tertinggi adalah Pahang, yang berhutang RM2.9 bilion kepada Putrajaya.
Pinjaman kerajaan persekutuan kepada pinjaman negeri adalah bertujuan untuk membiayai pembangunan infrastruktur asas seperti bekalan air, perumahan kos rendah, industri dan projek-projek lain.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena