Wednesday 5 September 2018

[Video Speaker Perli YB Senator Umno Kerana Sayang Lim Guan Eng, Saya Tambah 2 Minit Lagi] Huiss, Isu DADAH YB pun baru sedar ka? Dulu tidor ke mn duk bwh BN & Projek Forest City berhadapan masalah & Warga asing beli rumah tak dapat PR.

Rabu, 5 September 2018

Warga asing beli rumah tak dapat PR

LA LUMPUR: Warga asing yang membeli rumah di negara ini tidak akan mendapat status penduduk tetap (PR) secara automatik.
Pejabat Perdana Menteri (PMO) dalam satu kenyataan berkata, Malaysia mempunyai syarat sedia ada bagi warga asing membeli rumah di negara ini.
Bagaimanapun, PMO berkata, warga asing yang ingin menjadikan Malaysia sebagai kediaman tetap boleh membuat permohonan menerusi program Malaysia My Second Home (MM2H).
“Dari segi pembelian harta perumahan oleh warga asing dari negara luar, Malaysia mempunyai syarat sedia ada yang boleh diperolehi dalam carian umum.
“Namun begitu, pembelian harta perumahan bukanlah satu jaminan untuk mendapatkan status PR secara automatik.
“Bagi warga asing yang ingin menjadikan Malaysia kediaman tetap mereka, terdapat program kerajaan (MM2H), di mana sesiapa yang berminat untuk memohon, wajib tertakluk kepada syarat yang tersedia ada untuk tatapan umum,” kata kenyataan itu, hari ini.
Kenyataan dikeluarkan PMO itu dipercayai merujuk kepada isu pembelian unit kediaman di projek Forest City, Johor oleh warga asing.
BH Online

Projek Forest City berhadapan masalah

KUALA LUMPUR: Projek mega, Forest City di Johor yang bernilai AS$100 bilion (RM413.77 bilion) kini berhadapan masalah apabila ia dilihat menjadi sasaran penilaian semula oleh kerajaan sebagaimana projek mega lain berkaitan China.
Forest City adalah projek futuristik mewah yang dibina di atas empat pulau buatan yang terletak hanya sejam dari Singapura.
Ia berpotensi menempatkan sehingga 700,000 penduduk apabila siap sepenuhnya pada 2035. Forest City dibangunkan oleh gergasi pelaburan hartanah Hong Kong, Country Garden dan firma yang sebahagiannya dimiliki oleh seorang Sultan di negara ini.
Projek berkenaan yang dilancarkan di bawah pentadbiran bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menyasar pelabur China kerana ia boleh menjadi alternatif kepada hartanah yang semakin mahal di Singapura.
Menurut laporan terdahulu, pembeli China sudah membeli dua pertiga daripada unit yang ditawarkan walaupun pembinaan projek berkenaan belum siap sepenuhnya.
Bagaimanapun, pembangunan yang merangkumi sekolah antarabangsa, pusat beli-belah, hotel dan juga pusat imigresen itu berhadapan masalah sejak awal pelancarannya lagi.
Langkah sekatan aliran keluar modal dari China telah menjejaskan permintaan hartanah berkenaan. Pada masa sama, ia juga menjadi punca keresahan rakyat Malaysia berikutan pengaruh China yang semakin berkembang di bawah pemerintahan Najib.
Selain itu, golongan pencinta alam turut memberi amaran bahawa pasir yang dibuang untuk mendapatkan tanah bagi projek berkenaan boleh memusnahkan hidupan laut.
Kini, Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad menyelar tindakan warga asing membeli unit apartmen di projek berkenaan dan langkah itu boleh mencetuskan ancaman kepada kemelut yang berlaku.
Dengan kekalahan mengejut Najib pada pilihan raya lalu, spekulasi bahawa Forest City akan menjadi satu lagi projek ‘gajah putih’ semakin meningkat.
Mahathir membatalkan beberapa projek yang dibiayai China bernilai AS$22 bilion (RM91.03 bilion) yang dimeterai oleh kerajaan sebelum ini semasa lawatannya ke Beijing bulan lalu susulan kritikan bahawa perjanjian berkenaan adalah tidak adil kepada Malaysia.
Minggu lalu, Mahathir membuat komen tegas mengenai pembangunan berkenaan dan mengatakan beliau menentangnya kerana ia dibina untuk warga asing, bukannya untuk rakyat Malaysia.
“Kebanyakan rakyat Malaysia tidak mampu untuk membeli unit kediaman di bawah projek itu,” katanya.
Tambahnya lagi, Forest City tidak boleh dijual kepada warga asing.
“Kami tidak akan memberikan visa kepada rakyat lain untuk datang dan menetap di sini,” katanya.
Kerajaan kemudiannya mengumumkan untuk menubuhkan jawatankuasa bagi menyemak semula syarat yang telah dipersetujui untuk menyediakan pembangunan dan pemilikan asing di Forest City.
Bagaimanapun, langkah itu telah menimbulkan pendapat bahawa pihak berkuasa mungkin cuba untuk menghentikan projek berkenaan. Sehingga kini, cadangan dari jawatankuasa berkenaan masih belum jelas.
Penganalisis berkata, senario terburuk yang boleh berlaku dalam jangka pendek adalah kerajaan negeri di Johor mungkin menaikkan harga minimum bagi warga asing yang ingin membeli hartanah di situ atau meningkatkan cukai. - AFP
BH Online

1 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena