Sunday 25 June 2017

[Video Kami Mahukan Anak Felda Menerajui FGV] Kajian Teknologi Terkini “big data analytics”: Sokongan Warga FELDA Beralih Arah & Masa Itu "Berlian Merah Jambu'.

Isnin, 26 Jun 2017

Foto Suara Rakyat.
Sampai gitu sekali... 😂😂🤣

Foto Suara Rakyat.
Abang2 teksi tak lama lagi dapat share 800 unit saham Spad Global Ventures. Idea pertamanya ialah keselesaan penumpang pada kadar harga berpatutan, maka pendek itu kemungkinan akan syor beli teksi baru. Sekali lagi dah dapat tender makan komisyen penjenamaan teksi baru seluruh negara.

Apakah SPAD akan ada tempat khas semak kenderaan berjadual bagi bas, teksi & lori seluruh negara meniru hal Puspakom ?  Ya, dapat lagi projek besar.. haha

Apa lagi... oh ya, SPAD labur di luar negara ikut contoh negara asing program teksi mencari penyelesaian bersepadu, nanti meter teksi di tukarkan kepada pembekal tender pihak lain. Dan harga sewaan teksi oleh pemandu kepada persatuan bakal di naikkan. 

Virus keluar dari FGV, kini dah dapat cari induk baru utk berkembang.

Utk pemodenan SPAD, kemungkinan SPAD ada menara baru di tengah KL mungkin beli tanah Tun razak exchange iaitu bekas tapak kem tentera sg besi. 1MDB kan mencari duit bayar hutang, SPAD buleh tetiba beli hartanah di lokasi tersebut utk menara sendiri. Atas menara buleh ada pencawang yg memancarkan seluruh frequensi kenderaan berdaftar dgn SPAD akan program gps. Maka dapat lagi buat duit jual alat GPS.

Ye dak... haha.. hancur lah SPAD, virus dah ada duduk dalam sedang mengais idea apa nak buat pemodenan poket sendiri.

Kredit: Gin Marvel
Foto Rafizi Ramli.

TAHAP SOKONGAN PENGUNDI DI 52 KERUSI PARLIMEN SEMENANJUNG YANG MEMPUNYAI TANAH RANCANGAN FELDA

INVOKE adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang menggunakan teknologi terkini termasuklah “big data analytics” untuk mengikuti sentimen rakyat mengenai pelbagai perkara, terutamanya politik.

INVOKE menggunakan kaedah kajiselidik yang dibuat melalui sistem telefon berkomputer (“interactive voice response system”) dan temuramah telefon untuk membina model tahap sokongan politik. Sejak Disember 2016 hingga kini, INVOKE telah membuat pelbagai kajiselidik yang disertai lebih 200,000 orang pengundi berdaftar di seluruh negara.

Maklumat-maklumat seperti ini kemudiannya digabungkan dengan pelbagai maklumat sedia ada seperti demografi pengundi, latar belakang sosio ekonomi pengundi, keputusan PRU12 dan PRU13 di peringkat saluran dan data-data lain untuk membentuk satu model data yang boleh menggambarkan pola pengundian rakyat.

Pasukan Analytics di INVOKE kemudiannya menggunakan kaedah “regression algorithm” dan model-model kebarangkalian untuk menganggarkan tahap sokongan bagi setiap parti politik di setiap kerusi Parlimen.

Setakat semua maklumat yang ada sehingga akhir April 2017, saya sertakan senarai 52 kerusi Parlimen di Semenanjung berdasarkan turun naiknya tahap sokongan kepada Barisan Nasional dalam pertandingan 3 penjuru.

Pola tahap sokongan itu boleh dirumuskan seperti berikut:

1. Hanya 7 kerusi Parlimen yang mempunyai Felda di Semenanjung yang menunjukkan peningkatan undi kepada BN. Kerusi-kerusi ini adalah kerusi Parlimen yang ditandingi calon-calon PH bukan Melayu sama ada dari DAP atau PKR

2. Kesemua kerusi Parlimen yang ditandingi calon Melayu PH menyaksikan penurunan mendadak sokongan kepada BN dalam pertandingan 3 penjuru sehingga 24% di Padang Terap. Malah, kerusi Pekan sendiri menyaksikan penurunan mendadak 23.9% undi

INVOKE mengkaji juga sebab-sebab penurunan mendadak ini dan dapat merumuskan (berdasarkan pelbagai kajiselidik yang dibuat) faktor-faktor utama seperti berikut:

1. Kemelut Felda yang berpanjangan sejak meletusnya isu Felda pada akhir tahun 2016 yang kesannya dirasakan sendiri oleh peneroka-peneroka Felda

2. Skandal di peringkat nasional yang menyelubungi pentadbiran Dato’ Seri Najib

3. Masalah kenaikan harga barang yang meruncing yang juga adalah masalah yang sama di seluruh negara

Menariknya, penurunan tahap sokongan ini adalah sebelum kemelut terkini yang berlaku di FGV. INVOKE masih belum berkesempatan untuk melakukan analisa kepada data-data terbaru tetapi yakin jika pola sentimen pengundi di 52 kerusi Parlimen Felda tidak berubah, peluang untuk melakukan perubahan Kerajaan Persekutuan tidaklah mustahil dalam PRU14 akan datang.

(Untuk carta lengkap peralihan undi di setiap kerusi Parlimen yang ada tanah rancangan Felda, klikhttp://rafiziramli.com/2017/06/tahap-sokongan-pengundi-di-52-kerusi-parlimen-semenanjung-yang-mempunyai-tanah-rancangan-felda/)

Dikeluarkan oleh:
Rafizi Ramli
Bagi pihak INVOKE

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena