Thursday 11 January 2018

[Video MENGAPA 27 KERUSI SAHAJA?] Apa sebabnya Dr Mahathir disekat ziarah Anwar? *Adakah Najib, Zahid dan Nazri menunjukkan teladan baik apabila melawat Anwar di penjara?

Khamis, 11 Januari 2018

Apa sebabnya Dr Mahathir disekat ziarah Anwar?
Semalam, Dr Mahathir Mohamad dilarang daripada melawat Anwar Ibrahim. Jabatan Penjara, Kementerian Dalam Negeri dan beberapa pemimpin kerajaan mengatakan Dr Mahathir perlu ikut peraturan. Pelik kerana sebelum ini Najib, Zahid dan Nazri juga melawat, adakah mereka buat permohonan rasmi? – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Januari, 2018.

Apa sebabnya Dr Mahathir disekat ziarah Anwar?


MENURUT Ketua Pengarah Jabatan Penjara, Zulkifli Omar, pertemuan Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim "boleh menimbulkan kontroversi." Kita juga bimbangkan tentang keselamatan dan ancaman yang dihadapi, katanya.
Kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Nur Jazlan Mohamed pula: Anwar Ibrahim itu masih seorang banduan dan barang siapa yang yang mahu melawatnya harus mendapatkan izin terlebih dahulu daripada Jabatan Penjara.
Ini pula kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Salleh Said Keruak. Dr Mahathir sepatutnya tunjukkan teladan baik dan bukannya menyalah guna kuasa atau melanggar undang-undang. Ada peraturan, ikutlah peraturan, katanya.
Di atas tadi adalah reaksi Putrajaya selepas Dr Mahathir semalam disekat daripada menziarahi Anwar yang kini dirawat di Pusat Rehabilitasi Cheras.
Tetapi ada beberapa persoalan tinggal tidak terjawab:
* Bagaimanakah ziarah Dr Mahathir ke atas Anwar itu boleh dianggap sebagai "kontroversi" atau "ancaman keselamatan"? Ancaman keselamatan pada siapa?
Dua pemimpin Pakatan Harapan itu pernah bertemu beberapa kali sebelum ini di mahkamah. Sebelum ini tidak ada rekod adanya "kontroversi" atau isu-isu keselamatan.
Jadi, apa benda sebenarnya yang dicakapkan oleh Ketua Pengarah Penjara ini?
Menurut Dr Mahathir, beliau mahu menziarahi Anwar untuk berterima kasih kerana menyokong pemilihannya sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan sekiranya gabungan pembangkang itu menang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).
Najib Razak dan isteri, Rosman Mansor melawat Anwar Ibrahim di hospital sebelum ini, ketika itu tiada
Najib Razak dan isteri, Rosman Mansor melawat Anwar Ibrahim di hospital sebelum ini
Kenapa itu boleh jadi kontroversi?
* Kalau Anwar masih seorang banduan, jadi bagaimana mungkin Perdana Menteri Najib Razak, isterinya Rosmah Mansor; Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Kabinet Nazri Aziz dibenarkan melawat Anwar selepas pembedahannya di Hospital Kuala Lumpur?
Mereka bukannya datang serentak tetapi dalam tiga kunjungan berbeza dalam tempoh 10 hari. Pada masa itu apakah Anwar bukan banduan?
* Adakah Najib, Zahid dan Nazri menunjukkan teladan baik apabila melawat Anwar di penjara? Atau apakah mereka menyalahgunakan kuasa? Mohon jawapan daripada Yang Berhormat Salleh.
Adakah peraturan sudah dipatuhi? Adakah mereka dapat izin daripada "pegawai bertanggungjawab ke atas Penjara Sungai Buloh?"
Inilah soalan-soalan yang barangkali bermain dalam fikiran rakyat Malaysia yang masih berfikiran wajar. Inilah soalan-soalan yang mesti dijawab oleh pemimpin terhormat.
Ini kerana melihat alasan-alasan itu setakat ini, kita tidak dapat mengelak daripada merasakan betapa ada pilih kasih dalam hal ini, atau ada kebimbangan terhadap Dr Mahathir, atau setidak-tidaknya sengaja hendak buat leceh. – 11 Januari, 2018
The Malaysian Insight

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena